Monday, November 30, 2009

MENGENANG MASA SILAM

Mokhtar Peta

Pada November 1953.

Aku masih menuntut dalam tingkatan menengah sekolah agama - Daeratul Ma'ariful Wataniyah - Kepala Batas, Seberang Perai. Oleh kerana ini ingin mempelajari pergolakan umat Islam menuntut kemerdekaan wailayah Pattani , Selatan Thailand, aku bersama dua rakan, Ali Haji Hussein (Teluk Anson) dan Kamaruddin Betan (Sabak Bernam) telah pergi ke Pattani dan menjadi tetamu ulama dan pejuang kemerdekaan wilayah tersebut, Allahyarham Haji Sulung Al Fattani bin Abdul Kadir (meninggal dunia pada Ogos 1954).

Pada tahun tersebut dan sebelumnya, Haji Sulung sering datang ke Pulau Piang untuk menemui para ulama dan penyokong perjuangan umat Islam di sana.Di antara penyokong - penyokong perjuangan umat Islam Pattani, Sheikh Abdullah Fahim, Haji Yusof Rawa, Haji Ahmad Fuad, Haji Ahmad Badawi, Haji Ahmad Tuan Hussein, Haji Sulaiman Palestin (Pulau Pinang), Haji Hussein Che Dol dan Haji Abdul Rahman Merbok (Kedah) dan Sheikh Abu Bakar Ashaari (Perlis).

Haji Sulung telah menasihatkan kami, jika hendak ke Pattani, kami tidak boleh makai seluar panjang, berkemeja dan tidak bersongkok. Kami mesti memakai kopiah putih (ketayap), baju Melayu (potongan Johor atau Teluk Belanga) atau pakaian Al falah (peladang) Arab, iaitu baju kurung labuh seperti yang dipakai oleh para guru agama dan lebai sekarang. Polis dan askar Siam tidak mengesyaki apa - apaan jika berpakaian demikian.

Di Pattani, kami tinggal di rumah tumpangan - pondok - penuntut pondok. Tinggal di situ, kami dipandang oleh musuh - musuh umat Islam di sana sebagai penutut institusi pondok.

Selama tiga hari dua malam tinggal di sana, kami makan dan minum di rumah Haji Sulung.

Haji Sulung telah memberi tazkirah kepada kami tetang perjuangan umat Islam di sana. Menurutnya umat Islam Pattani tetap menuntut empat wilayah di Selatan Thailand kerana wilayah itu adalah hak orang Melayu dan telah dijajah oleh Siam setelah Inggeris menyerahkan kepada mereka.

"Dah jadi wajib kami berjihad, berjuang bebaskan tanah air kami,"katanya dan mengucap beberapa ayat Quran.

"Kalau saya mati, kawan - kawan seperjuangan mati, perjuangan kami akan diteruskan oleh anak cucu kami ...,"katanya lagi.

"Perjuangan menuntut kemerdekaan tanah air kami tidak akan berakhir selagi penjajah Siam tidak menyerhakan tanah air kami kepada kami smeula,"tambanyak.

Kini anak cucuk Haji Sulung dan para pejuang di sana meneruskan perjuangan suci itu. Mereka akan berjuang terus hingga cita - cita mereka tercapai.






No comments: