Sunday, November 30, 2008

KETUANAN MELAYU

JANGAN WUJUDKAN PENJAJAH BARU

Oleh: Mokhtar Petah

  1. Seorang tokoh MCA yang telah mempertikaikan ‘ketuanan Melayu’ seperti menggalakkan genarasai muda Cina di Negara ini kenjadi penjajah bentuk baru ke atas Negara ini dan bangsa Melayu.
  2. Timbalan Presiden parti politik terbesar orang Cina itu, Datuk Seri Chua Soi Lek telah berkata, bahaw konsep ‘ketuanan Melayu’ di Negara ini, tidak lagi releven dan ditolak rakyat semua kaum, khususnya genarasi muda (Cina?).
  3. Sebalinya beliau mahu konsep perkongsian kuasa yang seimbang antara komponan Barinsan nasional, diwujudkan.
  4. PARTI POLITIK
  5. ORANG CINA
  6. Sama ada Chua beracakap atas nama pemimpin MCA atau atas nama peribadinaya sendir, bagi keseluruhan orang Melayu, beliau adalah orang Cina dari parti politik orang Cina yang lupa berfikir, percakapan beliau itu boleh mengeruhkan keadaan.
  7. Presiden MCA,Datuk Ong Tee Kiat telah berkata, bahawa pendapat Chua Soi Lek itu bukan pendapat MCA, tetapi pendapat peribadinya sendiri.
  8. Chua yang bercakap seperti mengguna golongan orang Cina di Ipoh pada tahun 1955, yang menyifatkan orang Melayu bangsa yang rendah dan hina, akan menjadikan sebilangan besar ahli MCA dan orang Cina di negara ini menyetujui dan menerima pandanganya.
  9. MENJADIPENJAJAH
  10. BENTUK BARU
  11. Chua Soi Lek seolah – olah membuka mata genarasi Cina agar kembali kepada tahun 1955 dan berjuang untuk menjdikan orang Cina di Malaysia penjajah bentuk baru.
  12. Presiden Republik, Ir. Soakerno, pada tahun 1954, pernah berkata, bahawa orang – orang Cina di rantau Kepulauan Melayu mempunyai hasrat besar untuk menjadi penjajah bentuk baru.
  13. “Mereka akan menggantikan penjajah Belanda dan Inggeris untuk menjajah semula negara- negara Melayu di rantau ini, terutama Semenanjung dan Singapura”katanya.

  14. BERPENDIDIKAN
  15. SEKOLAH CINA
  16. Pandangan Chua Soi Lek itu tentulah diterima oleh genarasi muda Cina terutama mereka yang berpendidikan sekolah Cina.
  17. Mengapa Chua sanggup menguluarkan pendapat demikian? Saya kira sekurang-kurangnya ada dua tujuan, iaitu:
  18. 1 - Beliua mahu melebarkan pengaruhnya di kala
  19. ngan muda dalam MCA bagi menerimanya
  20. sebagai pemimpin no. 1, pada masa akan dating.
  21. 2- Beliau cuba menaikkan sentiment ganarasi muda
  22. Cina agar bersedia menjadi penjajah bentuk
  23. baru ke atas negara ini dan bangsa Melayu.
  24. Ketua Pergerakan Pemuda UMNO merangkap Menteri Pelajaran,Datuk Seri Hishamuddin pada ketika mengecam Chau Soi Lek, berkata, “ Orang ramai sudah muak dengan isu – isu yang dibangkitkan berkisar kepada agama, kaum dan politik semata.”
  25. “Jika masih dibelenggu oleh isu begini bila boleh buat kerja,”katanya lagi.
  26. HUBUNGAN TUAN
  27. DENGAN HAMBA
  28. Manakala Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khalid Nordin seperti memberi amaran, “ jangan ada pihak bercakap soal ketuanan Melayu secara tidak bertanggungjawab dan cuba mengelirukan makna dan maksudnya.”
  29. “Makna dan maksud asas ketuanan Melayu bukan menggambarkan soal hubungan tuan dengan hamba.Kalau begitu,temntulah tuan tidak akan berkongsi kuasa dengan hambanya, tapi kita Nampak orang Melayu berkongsi kuasa dengan kaum lain,”katanya lagi.
  30. “Ketuanan Melayu yang dimaksudkan sebenarnya berasaskan kepada sejarah asal usul negara ini yang mana majoritinya orang Melayu, maka ketuanan Melayu itu adalah keindukan Melayu dan kalau pun banyak dasar kerajaan yang berpihak kepada orang Melayu, kesan dan nikmatnya dinakmati orang Melayu kerana orang Melayu kaum majiriti,”tambahnya.
  31. SEBAGAI MENCABAR
  32. ORANG MELAYU
  33. Beliau kesal dengan sikap Chau Soi Lek yang menimbulkan kata-kata sebagai mencabar orang Melayu.
  34. Chau dan orang – orang Cina yang ada perasaan iri hati trhadap orang Melayu, hendaklah ada keinsafan dalam diri masing - masing, bahawa tragedi 13 Mei 1969 amat menakutkan kepada semua rakyat negara ini.
  35. “Mengungkit – ungkit ketuanan Melayu, apa lagi menghina dan mahu menjadi penjajah bentuk baru ke atas orang Melayu, mungkin akan menimbulkan kebencian orang Melayu kepada orang Cina,”kata seorang ahli sejarah dan pemerhati politik yang enggan didedahkan namanya.
  36. “Mungkin kebanyakan orang Cina dalam MCA dan di negara ini hendak meniru langkah orang- orang Cina Singapura yang telah Berjaya memerintah ke atas negara kecil itu dan bangsa Melayu,” katanya lagi.
  37. “Kami orang Melayu menganggap orang-orang Cina di Singapura sebagai penjajah bentuk baru dan saya harap orang –orang China di negara ini dengan sikap ikhlas bekerjasama dengan orang Melayu dan tidak mengungkit – ungkit,” tambahnya.
  38. (pm)

No comments: