Tuesday, November 25, 2008

QURAN

MENUJU KEAMPUNAN ALLAH

Hai orang - orang yang beriman, jangan kamu semua memakan riba yang diperdagangkan (membungakan wang) dan taatkan Allah, supaya kamu sekalian mendapat keberuntungan.
Dan pelihara (elakkan) diri kamu semua dari api neraka yang disediakan (oleh Allah) untuk orang - orang kafir.
Dan taatkan Allah dan rasul-Nya (Muhammad s.a.w.) mudah - mudahan kamu semua mendapat rahmat.
Dan segeralah menuju kepada keampunan Tuhan kamu semua dan memasuki syurga yang luasnya seperti langit dan bumi, disediakan untuk mereka yang memelihara diri mereka dari kemungkaran;iaitu orang - orang yang menafkah (membelanjakan) kan harta mereka - pada waktu senang dan susah dan mereka yang sanggup menahan marah serta mereka yang memaafkan (kesalahan) orang lain dan Allah kasihkan mereka yang melakukan kebaikan (sesama manusia). - Ali Imran:130 - 134.

HADIS

JIRAN TETANGGA

Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, maka jangan mengganggu jiran tetangganya, dan sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, mesti menghormati tetamunya, dan sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian mesti bercakap baik dan diam (diam lebih baik dariu bercakap mengarut).
Perawi: Imam Bukhari dan ImamMuslim.


PETUA

Orang yang suka makan puji - tidak boleh jadi pemimpin, kerana pandai dan bijaknya berada dalam kepompong bodohnya, dia akan menjadi pemimpin yang zalim.

No comments: