Friday, November 28, 2008

QURAN



HUKUM DENGAN ADIL

Sesunguhnya Allah memerintahkan kamu semua memberi amanah (kepercayaan untuk melaksanakan sesuatu tanggungjawab, misalnya, pemimpin dan ketua negara) kepada ahlinya (orang yang berkelayakan. Iaitu yang berpelajaran tinggi, beriman kepada Allah, para malaikat, kitab - kitab Allah, para rasul-Nya dan hari kiamat)), dan bila menghukum (orang itu memerintah) antara manusia, hendaklah dengan adil; bahawa dengan itu Allah memberikan pelajaran yang sebaik - baiknya kepada kamu; sesungguhnya Allah itu menengar dan melihat. -An Nisa:58


HADIS

Rasul Allah Muhammad s.a.w. telah bersabda:Kamu semua mendapati manusia manusia itu laksana logam (mempunyai asal usul sendiri yang menjadi kebangaan masing - masing), maka sebaik - baik mereka pada zaman jahiliah iaitu yang baik pada masa Islam, jika (mereka) benar-benar mengerti (pengetahuan) agama Islam. Dan kamu sekalian mendapati sejahat - jahat manusia - manusia, ialah (mereka) yang bermuka dua (talam dua muka,iaitu munafik) yang datang ke mari (menghadap Junjungan) dengan satu muka, dan (pergi) ke sana (setelah meninggalkan Junjungan) dengan muka lain.
Perawi: Imam Bukhari dan Imam Muslim.


PETUA

Petua orang tua- tua, tidur berdengkur sukar mengubatnya, tetapi boleh mencuba dengan meletakkan semanggang yang terpakai pada lehir, pada ketika akan tidur pada waktu malam. Lakukan selama tujuk malam. Insya Allah berhasil.

No comments: