Monday, November 17, 2008

QURAN

''

MANUSIA DALAM KERUGIAN

Demi (perhatikan) masa;
sesungguhnya manusia - manusia itu dalam kerugian;
kecuali mereka yang beriman dan mengamalkan perbuatan
baik, dan mewasiat (memesan - mesej)kan satu sama lain
dengan kebenran, dan mewasiatkan satu sama lain dengan
sabar - hati teguh, berani kerana berjuang pada jalan Allah.
- Al 'Asr (masa):1 - 3.


HADIS

UNTUK HAKIM DAN PEGUAM ISLAM

Sesungguhnya saya hanya manusia biasa, dan kalian

mengadukan perkara (kes) kepada saya. Mungkin salah
seorng dari kalian lebih pandai berhujjah dakwaannya
dari yang lain sehingga saya putuskan baginya sebagai n-
mana keterangannya yang saya dengar. Maka, siapa yang
saya telah memenngangkannya dengan hak orang lain,
(adalah) sama dengan saya memberi kepadanya sepotong
api neraka.
Perawi: Imam Bukhari dan Imam Muslim.

Perhatian: Pada masa ini pendakwa dan peguam pandai berhujah, ada kalanya orang salah, tidak jadi salah dan orang tidak salah, judi salah. Hakim hanya mengikut keterangan siapa yang pandai berhujah.Mereka yang demikian adalah bakal masuk neraka.


PETUA

Ulama terkenal dan ahli tarekat, Allahyarham Ustaz Haji Mat Saman Kati telah berpetua: Orang perempuan yang menunjuk buah dadanya, sama ada terdedah terus atau dalam bajunya yang ketat sendat (tidak dilindungi selendang, dia sama dengan orang berzina, hidupnya sial dan setelah mati menjadi isi neraka.

Huraian: Perempuan yang mendedahkaan aurat, buah dada (walau dalam baju ketat), betis dan paha dengan tujuan bergaya, ata untuk menarik perhatian lelaki, maka dia melakukan sama dengan poerbuatan zina, mendua atau berbiang suami. Suami - suami yang tidak melarang isteri masing- masing melakukan demikian, maka mereka adalah para lelaki dayus. Nabi MUhammad s.a.w tidak membenarkan lelaki dayus masuk syurga.


No comments: