Thursday, November 20, 2008

QURAN

KEKUASAAN

Katakan (Muhmmad s.a.w.), hai Tuhan yang mempunyai kekuasaan. Kam kurniakan kekuasaan kepada siapa yang Kamu kehendaki dan Kamu ambil (kembali) kekuasaan itu dari siapa yang Kamu kehendaki, dan Kamu muliakan siapa yang Kamu kehendaki dan Kamu rendahkan (hina)kan siapa yang Kamu kehendaki, di tangan kamulah kebaikan, sesungguhnya Kamu berkuasa atas segala -galanya.
- Ali Imran:26

PERTOLONGAN

Jika Allah menolong kamu, tidak sesiapa yang dapat mengalahkan kamu, jika Allah membiarkaan kamu, siapakah yang berupaya menolong kamu selain dari Allah? Dan hanya kepdada Allah hendknya orang - orang yang beriman itu mempercayakan diri (kepada Allah). -Ali Imran:160


HADIS


BERJUANG

Setiap orang yang mati ditutupkan menurut amalannya yang terakhir,kecuali penjaga barisan hadapan perjuangan - jihad -, perang pada jalan Allah , dia dihidupkan terus amalan (kelakuan)nya yang biasa dilakukan (pada masa hayat)nya sampai pada hari kiamat dan terselamat dari pertanyaan (malaikat dalam kubur).
- Perawi: Abu Daud dan Tarmizi.


PETUA

TIDAK BERAMANAH

Sesiapa yang tidak beramanah - kepada dirinya, keluagar, orang ramai, kerajaan atua majikannya,dia sentiasa berduka,stres dan tidak cenderung berbuat baik dan sembahyang. Pintu hatinya tertutup rapat seperti sebuah gunung menutup tasik.




No comments: