Monday, December 1, 2008

QURAN

TAATKAN ALLAH

Katakan (Muhammad s.a.w.), jika kamu semua mencintai Allah, turutlah aku (Muhammad s.a.w.); - iatu beriman yang Nabi Muhammad s.a.w. itu pesuruh Allah, menjalankan segala yang diperintah oleh Allah dan meninggalkan segala larangan - Nya - necaya kamu semua akan dicainti oleh Allah dan diampun dosa kamu sekalian dan Allah itu Pengampun dan Penyayang.
Katakan (Muhammad s.a.w.), kamu semua (hendaklah) taatkan Allah dan rasul - Nya, tetapi jika (kamu semua) berpaling (tidak taat), maka sesungguhnya, Allah tidak mencintai orang - orang yang kafir. - Ali Imran: 31,32


HADIS

PERTUMPAHAN DARAH

Rasul Allah Muhammad s.a.w. telah bersabda: Jaga- jagalah diri kalian dari aniaya (zalim), kerana aniaya (zalimj) itu akan (mengakibatkan) kegelapan (bagi kalian) pada hari kiamat. Dan jaga - jagalah kalian dari perangai bakhil (kikir), kerana bakhil (kikir) itu telah membinasakan umat - umat sebelum kalian,mendorongkan pertumpahan darah dan menghalalkan semua yang diharamkan oleh Allah).
Perawii: Imam Muslim.

PETUA

Jika anda menghadapi orang yang sedang nazak (akan mati), jangan cakap "mengucap,menucap, mengucasp", tetapi terus mengucapkan ke telinganya 'Asyhadu an la ilaha illallah wa asyhadu anna Muhammadarrasulullah' , kerana pada ketika itu syaitan sedang mengacahnya.

No comments: