Saturday, February 19, 2011

QURAN, HADIS DAN LAIN


MENUDUH BERZINA


Orang – orang yang menuduh atau tohmah (zina atau bermukah) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawa empat (4) orang saksi (untuk membukti benar akan tuduhan itu), maka (hukumlah mereka) sebat delapan puluh (80) kali sebatan; dan jangan kalian menerima persaksian mereka itu selama – lama; kerana mereka adalah orang – orang yang fasik.
– An Nur: 4.


NOTA
Orang – orang yang menduduh atau mentohmah seseorang lelakim melakukan liwa atau homoseksual atau menuduh perempuan melakukan perbuatan memauaskan nafsi seka sesama mereka atau lesbian, maka, jika tidak dapat mengadakan empat (4) saksi untuk membukti tuduhan mereka itu benar, maka, hukuman mengukut Islam dan berpendukan Quran, adalah sama dengan menuduh orang berzina. Orang –orang itu kalau pemimpin tidak boleh dikut dan tidak boleh diambil untuk di jadikan saksi kerana mereka itu orang – orang fasik – jahat dan zalim.


HADIS

BINA ATAS KUBUR

Dari Jabir radhiallahu ‘anh, katanya: “Rasulullah Muhammad s.a.w. melarang membina atas kubur (iaitu membina dengan simen seperti yang dilakukan sekarang) dan melarang duduk di atas kubur kalau didirikan bangunan di atasnya.
– Perawi: Imam Muslim



---------------------------------



SIJIL HALAL DAN JAKIM

Ramai warga Malaysia bersungut mengenai sijil halal yang dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia - JAKIM -, kerana ada yang senang dapat dan ada yang susah mendapatkannya.
Ada cerita yang belum sah, tetapi JAKIM boleh siasat, ada seorang ustaz bekas pegawai JAKIM telah dan sedang menjual sijil halal kepada mereka yang memerlukan.
SIJIL HALAL
Adakah sijil halal benar - benar menjamin makanan di restoran, pasar raya dan sebagainya halal.
Punca dari sebuah organisasi orang Islam (orang India Muslim) memberitahu saya, kebanyakan restoran mamam - nasi kandar atau lain, membeli ayam dari sebuah syarikat pemborong orang Insia beragama Hindu. Mereka terpaksa membeli dari syarikat tetrsebut kerana mereka ada sebab tertentu yang tidak dapat dielak.
TIDAK SEMBELIH
Ada coffee house hotel dan restoran bertaraf antarabangsa yang ada sijil halal, sama ada disedari atau tidak, pihak mereka membeli ayam yang tidak sembelih dari syarikat bukan Islam, kerana menyelamatkan kos. Harga ayam sembeliih halal lebih mahal dari harga ayam potong tidak halal. Orang berniaga mengejar untung.
BANGKAI AYAM
Ada cerita yang boleh dipercayai, ada syarikat makanan segera menjual daging ayam dari ayam - ayam yang telah mati sebelum sembelih.
Ayam - ayam yang akan disebelih itu dilalikan lebih dahulu dengan elektri (tidak ikut Islam), kemudian digantung ayam - ayamj itu pada besi mengeliling dengan kaki ke ata kepala ke bawah. Pemotong ayam memotong kira - kira tujuah ekor ayam, tetapi ayam - ayam berikut telah mati, kerana tidak mahu kerugian, mereka sembelih juga abangkai ayam itu.
DAGING BABI
Ada kisah, kedai - kedai besar, pada tiap malam menyimpan ayam telah disembelih, daging lembu dan kambing dalam sebuah bilik sejuk. Daging babi metah juga dismpan dalam bilik sejuk yang sama.

No comments: