Thursday, October 15, 2009

DARI ULAANBAATAR, MONGOLIA

MENGEMBARA GURUN PASIR GOBE

Oleh: Mokhtar Petah

Ulaanbaata, Mongolia - Pagi semalam, mulai jam 6.00 saya bersama lapan anggota rombongan telah mengembara lebih 300 kilometer dalam gurun pasir Gobe, pergi ke satu Borundor, satua kawasan di sempadan Mongolia -Cina, untuk melihat pusat penyemlebelihan haiwan - lembu, kuda dan kambing.
Sayarikat tersebut akan menenam modal untuk menjalankan perusahaan peneymeblihan mengikut standard Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan dengan restu pemerintah Demokrasi Monggolia , di bawah Kementerian Makanan, Pertan ian dan Industri Kecil Mongolia.
Saya telah mengetuai rombongan tersebut telah melihat. Monggolia boleh bekerjasama dengan Malaysia dalam bidang pertanian dan perlombongan.
Hari ini rombongan Malaysia akan berbincang dengan beberapa pihak dalam rangka kerjasama antara dua negara - Mon golia - Melaysia peringkat swasta.
Tengah hari ini saya akan diringingi oleh seorang jurubahasa dan seorang pengawal peribadi akan melawat beberap buah musium dan tempat - tempat bersejarah di sekita Ulaaanbaatar.

No comments: