Wednesday, February 8, 2012

MENGENANG SULTAN


SIKAP TERPUJI SEORANG SULTAN


Pada tahun 1960 - an, telah berlaku kejadian adik Sultan Perak, Engku Tam dihadapankan ke mahkamah sisen, Kuala Kangsar kerana tertembak seeorang penuntut, anak lelaki kepada jirannya, pada satu amalam, bulan Ramadhan. Saya menyanjung sikap terpuji Sultan Perak, almarhum Sultan Idris Shah, iaitu sesiapa yang melakukan kesalahan, sama ada rakan mahupun anakda baginda sendiri, baginda tidak akan menolong, kerana baginda mahu hakin menurut undang - undang yang mennetukan.
Raja Tam dibicarakan dalam mahkamah sisen Kuala Kangsar, di hadapan presiden, Ahman Saw, dari makhamah sisen, Taiping. Dia dikenakan hukium - kena membayar diat mengikut hukum dalam agama Islam - , iaitu dalam bahagian hukum hudud.
Seorang putera baginda, Raja Kecil Bongsu telah melakukan kesalahan melawan anggota polis yang bertugas, baginda membiarkan dia dihukum mengikut undang - undang.
" ... kalau aku biorkan anak - anak aku buat jahat, bila polis tangkap aku halang, itu tak betul ..., ghaja zaman setoghi (zaman silam) bolehle," titah Sultan. (Bersambung eskok)

No comments: