Wednesday, February 8, 2012

MAKSUD DARI AL QURAN DAN HADIS




                                                       PENCEROBOHAN



Apabila mereka (orang - orang Yahudi atau orang - orang munafik) datang kepada kalian (Muhammad s.a.w. dan para sahabat serta umat Islam), mereka berkata: "Kami telah beriman". Padahal, sesaungguhnya mereka itu masuak menemui kalian dengan kekufuran mereka (atau munafik) , dan sesaungguhnya mereka keluar (dari sisi kalian) dengan kekufuran mereka jua; dan hendaklah (mereka ingat) , Allah lebih mengetahui akan apa yang mereka sembunyikan.
Dan anda(MUhammad s.a.w.) lihat, kebanyakan dari mereka berlumba - lumba melakukan dosa dan pencerobohan serta memakan yang haram (Sekarang mereka tidak sahaja memakan, bahkan mengadakan berbagai makanan tidak halal - haram untuk orang - orang Islam makan). Demi sesungguhnya amatlah buruk apa yang telah meereka lakukan.
Alangkah baiknya kalau para ketua agama dan pendeta - pendeta (para paderi, sami dan lain) melarang mereka dri mengeluarkan perkataan - perkataan yang sdusta dan daeri memakan makanann haram. Sesungguhnya, amatlah buruk apa yang mereka lakukan.
- Al Maidah:61 - 63.



JIHAD PADA JALAN ALLAH


Penulis atau perawi Hadis, Abu Musa, bahawa telah datang seorang lelaki menghadapi Rasul Allah, Muhammad s.a.w. dan bertanya kepada Junjungan: Ada orang yang berperang kerana mempertahankan kehormatan, yang berperang kerana keberanian dan ada yang berperang kerana mahu dilihat orang (cari nama), manakah di antara perang itu, perang pada jalan Allah?" Rasul Allah, Muhammad s.a.w. menjawab: Siapa yang berperang - jihad - untuk meninggikan kalimat (agama) Allah, itulah yang berperang pada jalan Allah.
- Perawi: Imam Bukhari.















No comments: