Tuesday, August 26, 2008

TERATAK ZAABA

Setiap guru dan penulis amat mengetahui pendeta Zaaba atau Zainal Abidin Ahmad. Guru sekolah, pensyarah Maktab Perguruan Sultan Idris, Tanjung Malim dan ahli bahasa Melayu.

Zaaba telah menghasilkan banyak buku ilmu pengetahuan dalam bahasa Melayu.

Pada tahun 1930-an, Zaaba telah menulis banyak artikel meengenai kemiskinan wang ringgit, harta benda dan ilmu pengetahuan di kalangan orang Melayu. Allahyarham juga sama-sama berjuang dengan Dato’ Onn Jaafar menentang Malayan Union dan menuntut kemerdekaan Tanah Melayu.

Allahyarham telah lama meninggal dunia.

Sebagai mengabadikan perjuangan, kerjaya dan jasanya, maka Kerajaan Negeri Sembilan telah membina ‘Teratak Zaaba’, atas sebidang tanah di Batu Kikir. Teratak yang berbentuk rumah orang Minangkabau itu diperbuat dari kayu dan berwarna hitam yang dibina mengikut bentuk rumah Zaaba sendiri.

Dalam teratak itu dijadikan muzium kecil yang berisi barang- barang peninggalan Zaaba, seperti buku-buku karangnya, tiga buah mesin tulis miliknya, alat-alat kerja menulisnya seperti botol dakwat, pena dan sebagainya.

Di sekitar belakang teratak tersebut, dalam sebuah bangunan dipamerkan alat-alat pertanian yang pernah digunapakai oleh Zaaba, seperti lesung kaki, alat-alat pengipas padi dan beras, kepuk padi dan sebagainya.

Di luar bangunan itu terdapat satu kawasan kecil tanaman pokok-pokok herba yang dulunya pernah ditanam oleh Zaaba, di antaranya pokok bongsai, lempoyang, mascotek dan misai kucing.

Sayangnya teratak ini tidak diletak dibawah muzium negara atau Kementerian Kebudayaan dan Warisan. Ia diletak dibawah Perbadanan Muzium Negeri Sembilan.

Mungkin kerana kekurangan wang atau sebab-sebab lain, saya mendapati bahan-bahan yang dipamerkan di dalamnya, seperti buku dan gambar-hambar tidak dijaga dengan rapi tidak diawet, maka semuanya telah hampir rosak.

Sepatutnya pihak Perbadanan Muzium Negeri Sembilan menjaga dengan baik semua bahan-bahan yang dibapkir itu di teratak tersebut termasuk alat-alat pertanian.

No comments: