Thursday, August 28, 2008

KUALA PILAH

RUMAH REHAT PASAR ARAK


Mungkin Majlis Daerah Kuala Pilah memejamkan mata atau sengaja mengenepikan yang agama Islam melarang orang Islam meminum dan menjalankan perniagaan arak ataupun Pejabat Agama Islam di sana membenarkan Rumah Rehat milik kerajaan di bandar tersebut menjual arak.

Mungkinkah Kerajaan Negeri Sembilan membenarkan Rumah Rehat milik kerajaan menjalankan perniagaan arak.

Pada malam Isnin yang lalu saya telah tersesat dalam bandar Kuala Pilah. Untuk mencari kedai makanan, saya telah singgah di Rumah Rehat yang terletak atas bukit di tepi rimba.

Saya tidak jadi makan di situ, kerana restoran di situ dijalankan oleh orang Cina dan saya tidak dapat mempastikan sama ada makanan yang dijual di situ halal atau tidak.

Saya mendapati di tingkat atas rumah rehat itu ramai orang India dan Cina sedang minum arak (beer) dan botol-botol biar yang kosong bersepah di atas lantai dan yang masih berisi banyak di atas meja-meja di situ.

Ada beberapa orang kelihatan telah mabuk dan ramai yang bercakap-cakap dengan suara yang nyaring dan ketawa yang bunyinya menakutkan.

Saya kira langkah pihak Majlis Tempatan atau Bandaran Kuala Pilah membenarkan Rumah Rehat kerajaan menjual arak adalah berlawanan dengan amalan Islam Hadhari yang sedang dilaksanakan oleh Kerajaan Pusat dan kerajaan-kerajaan negeri.

Eloklah Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Mohamad Hassan mengambil tahu akan perkara tersebut agar nama baik kerajaan Negeri Sembilan tidak tercemar.

No comments: