Tuesday, August 5, 2008

BALAK DI HUTAN BELUM


MB DAN BPR DIMINTA BERTINDAK

Oleh: Penulis Hal Ehwal Rimba

Grik: Beribu batang balak dari berbagai kayu jenis terbaik dalam kawasan beratus ekar di sekitar Taman Negara Hutan Belum, di seberang Tasik Temenggor, di sini telah telah dikeluarkan oleh pengusaha-pengusaha kayu balak.

Beberapa orang penduduk sekitar Banding yang terdiri dari memberitahu, bahawa kayu-kayu balak itu telah dikeluarkan oleh orang-orana Cina yang menjalankan perusahaan membalak.

Menurut mereka, pokok-pokok kayu balak jenis terbaik yang terdapat dalam Hutan Belum seperti cengal, merbau, meranti emas dan beberapa jenis lagi telah ditebang dan dikeluarkan sejak tahun 2002 lagi.

“Kami dah beberapa kali mengadu ke pihak Pejabat Hutan Grik, tapi deme tu tak ambil tahu,”kata seorang penduduk.

“Kami dapat tahu kerajaan melarang kayu balak ditebang dan diambil dari kawasan hutan belum ni, tapi bagaimana orang-orang Cina itu boleh buat begitu?” tanya penduduk itu.

“Kayu-kayu balak itu dibawa keluar ke lebuh raya Timur Barat, Butterworth – Jeli, Kelantan,”tambah mereka.

Mereka berharap Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir.Mohamad Nizar Jamaluddin mengambil tindakan segera menghalang perbuatan mencuri kayu balak di sana.

Mereka percaya perbuatan itu telah diketahui oleh pihak Jabatan Hutan Grik dan orang-orang politik, tetapi dibiarkan dan mungkin ada kepentingan tertentu.

Mereka juga berharap Badan Pencegah Rasuah (BPR) menjalankan penyiasatan ke atas perbuatan yang merugikan kerajaan negeri dan merosakkan Taman Negara Hutan Belum itu.

No comments: