Thursday, September 22, 2011

NASIHAT


AMANAH

Pada hari ini saya di bandar Kangar, Perlis. Pada petang semalam saya telah bertemu dengan seorang bekas pegawai kerajaan Malayasia. Dia telah bersara. Kini dia menjalankan perniagaan restoran, kolam ikan dan lain.

Saya kagum melihatnya, walaupun dia telah bersara dan telah mengalami penyakit, tetapi dia kelihatan sihat, bercemangat dan wajahnya sentiasa dihiasi senyuman manis.

Dia adalah pegawai kerajaan yang kuatg pegang amah, tidak melakukan rassuah, betanggungjawab kepada keluarga dan kaum kerana, dan bermnurah hati kepada orang – orang yang sujsah dan menderita.

Saya menilai, hartanya yang saya nampak, iaitu tanah lebih satu relong, sebuah banglo, sebuah rumah lagi untuk anaknya, bangunan restorannya, dan saya percaya, dia seorang yang amat banyak menerima kunriaan Allah.

Saya nasihatkan kepada para pegawai dan kaki trangan kerajaan, tirulah orang ini dan jadikanlah dia contoh, agar setelah bersara nanti tidak dibalas Allah dengan penderitaan, seperti sakit payah, derita dan sebagainya.

No comments: