Sunday, September 11, 2011

MAKSUD AYAT QURAN




CINTA

Dikatakan (oleh Nabi Sulaiman) kepadanya (Ratu Barqis): Masuklah ke dalam istana ini! Setelah dilihatnya (Ratu Balqis), di sangkanya (di lantai jalan masuk ke istana di hadapannya) kolam air (disinsingkan kainnya dan ternampak betisnya berbulu ruma). (Nabi Sulainan berkata): Sesungguhnya, inilah istana yang diperhaluskan (dihias) dengan kaca. (Ratu Balqis) berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku (raja wanita pemerintah Negeri Saba, Yaman) menganiaya diri aku sendiri (kerana memuja dan menyambah matahari), dan aku tunduk (memeluk agama Islam) bersama Sulaiman, kepada Allah. Pemimpin semesta alam. - An Naml:44

Nota: Ratu Baklqis telah jatuh cinta kepada Nabi Sulaiman, setelah Nabi Allah itu mengarahkan buruk belatuk untuk mengirim warkah kepada ratu tersebut yang kandungannya: (surat) ini dari Sulaiman dan (di antara isinya): Dengannama Allah yang Pemurah dan Penyayang. Jangan menyombong diri kepada aku, dan datanglah kepada aku dengan tunduk ( kepada Allah) . An Naml:30.

No comments: