Friday, April 1, 2011

QURAN DAN HADIS





BALASAN ALLAH


Sesungguhnya, Penguasa – Allah – anda – Muhammad s.a.w. – tetap mengawas dan membalas – segala perbuatan baik dan perbuatan jahat hamba – hambaNya di dunia dan akhirat - .
Oleh yang demikian, kebanyakan manusia, apabila diuji oleh enguasa – Allah – nya - dengan kemuliaan dan dimewahkan hidupnya (dia tiak mahu bersyukur tetapi bersikap takbur – serta berkata dengan bongkak atau sombong: “ Tuhanku telah memnuliakan aku.”
Sebaliknya, apabila diuji Penguasa – Allah – nya, dengan disempitkan rezekinya, dia (tidak sabar bahkan resah gelisah - serta merepek dengan kata – kata: “Tuhan telah menghina aku.”
Al Fajr: 14 – 16.


NOTA

Pada zaman ini, orang Melayu di Malaysia, ramai yang berkuasa dan kaya raya, tetapi mereka menjadi bongkak atau sombong dengan menghina, memfitnah dan memburuk – burukkan orang Islam yang Allah tentukan sahabat mereka.
Mereka tidak sahaja melakukan demikian sahaa, tetapi mereka sanggup menyiksa, membunuh dan sebagainya terhadap orang Islam.
Orang – orang yang mlakukan demikian tidak akan terlepas dari balasan Allah. Di dunia mereka akan mengahdapai kejatuhan dan kehinaan. Di akhirat mereka akan dihumbankan ke dalam neraka


HADIS

DARAH ORANG MUSLIM

Rasul Allah Muhammad s.a.w. memaklumkan: Tidak halal – iaigtu haram – darah orang muslim yang mengakui atau bersupah setia, bahawa tidak ada tuhan selain Allah saya adalah rasulNya, kecualoi kerana salah satu dari tiga perkara: Janda – dan duda – yang berzina, jiwa dengan jiwa dan meninggalkan agama Islam dan memisahkan diri jemaah orang Islam – murtad - .
– Perawi: Abdullah bin Masu’ud

No comments: