Wednesday, July 22, 2009

QURAN dan HADIS

KEMUSNAHAN

Telah nampah (telah berlaku) kemusnahan (peperangan dan sebagainya) di daratan dan di lautan disebabkan perbuatan tangan manusia – manusia, supaya allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka (sendiri), agar mereka kembali (kepada jalan yang benar).
Katakan: Adalan perjalanan (melancong) di muka bumi dan perhatikan bagaimana kesudahan orang – orang yang dahulu. Kebanyakan dari mereka itu adalah orang – orang yang mempersekutukan Allah. - Ar Rum:41,42.


HADIS


TIDAK DIHAMPIRI MALAIKAT

Nabi Muhammad s.a.w. Telah bersabda: Tiga hal tidak dihampiri oleh malaikat, iaitu: 1 - Mayat orang kafir, 2 - Orang yang memakai minyak wangi berlebih – lebihan dan 3 – Orang (pasangan) bersetubuh sebelum berwudu' (air sembahyang).


PETUA

PEMIMPIN

Jika anda menjadi pemimpin, jangan anda rasa (berperasaan) diri anda sahaja yang lebih pandai. Di antara mereka yang anda pimpin itu ada yang dikurniakan Allah kebih oandai dari anda.
Biasanya pemimpi terpaksa mengikut kebodohan dirinya sendiri, kerana dia tidak mahu merendahkan diri atau rasa kurang cerdik kepada mereka yang dipimpinnya.

No comments: