Friday, July 10, 2009

QURAN DAN HADIS

JIHAD

(mesti) kalian bejihad pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar - benarnya. Dia (Allah) telah memilih kalian dan Dia tidak sekali - kali menjadikan kalian ke sempitan dalam agama (Islam). (Ikutlah) agama orang tua kalian, Ibrahim.Dia (Allah) telah menamai kalian sekalian orang - orang Islam dari dahulu(maknanya dalam kitab - kitab yang diturunkan kepada para rasul sebelum Muhammad s.a.w.) dan (begitu juga) dalam (Quran) ini, agar Rasul itu menjadi saksi atas diri kalian dan supaya kalian semua menjadi saksi atas sekalian manusia. Maka dirikan sembahyang , tunaikan zakat dan berpeganglah kalian semua pada Allah. Dia (Allah) adalah sebaik - baik pelindung dan sebaik - baiki penolong. - Al Haj:78.

(Maksuid ayat ini agar umat Islam berjihad pada jalan Allah, iaitu semua hal kehidupuan; kenegaraan, politik, ekonomi, pendidikan, sosial, kebudayaan dan sebagainya mengikut yang ditunjuk atau dianjurkan oleh Allah. Maknanya setiap orang Islam yang kuat iman mestilkah berjuang menegakkan negara Islam. Jika tidak mereka berdosa.)

HADIS

SYAHID

Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda: (hendakah orang Islam) memakai pakaian baru (bersih), hidup dalam keadaan bersih(iaitu ikhlas, amanah dan beriman kepada Allah) dan mati dalam keadaan syahid (berjuang pada jalan Allah).
- Perawi:Ibnu Majah.

PETUA

Jika perempuan yang mengalami masalah, seperti gatal,bau busuk, keputihan dan sebagainya pada faraj, rebuh serai wangi dan daun cekor. Apabila air itu telah suam basuhkan faras itu.Lakukan selama tiga, lia atau tujuh pagi. Insya Allah sembuh.

No comments: