Monday, July 20, 2009

QURAN dan HADIS

JIHAD

Dan berjihad (berjuang)lah kalian pada jalan Allah dengan perjuangan yang sebenar - benarnya. Dia (Allah) telah memilih kalian dan Dia tidak sekali - kali menjadikan kalian kesempitan dalam agama (Islam). (Ikutlah) agama orang tua kalian (Nabi Ibrahim khalilullah). Dia (Allah) telah menamai kalian sejak dahulu sebagai orang Islam, dan bagitu juga dalam (Quran) ini, agar Rasul- rasul menjadi saksi atas diri kalian dan supaya kalian semua menjadi saksi atas sekalian manusia.Maka, dirikanlah sembahyang, tunakkanlah zakat dan berpganglah kalian semuanya pada tali Allah. Dia (Allah) adalah Pelindung kalian. Maka, Dialah sebaik -baik Pslindunhg dan sebaik- baik Penolong. - Al Haj:78

HADIS

HADIS

Sepeninggalan saya, saya tidak meninggalkan suatu fitnah (cubaan)besar bagi kaum lelaki yang kebih berat, iaitu berpunca dari kaum wanita.
- Perawi:Imam Bukhari dan Imam Muslim.

PETUA

PEREMPUAN

Jika seseorang perempuan yang berhajat untuk menjadi perempuan yang baik di sisi Allah dan di kalangan manusia,amalkan 5 perkara dan tinggalkan 5 perkara:Iaitu, 1 - amalkan: Taatkan Allah ( mengikut perintahnya dan terutama jangan membuka aurat), 2 - Taatkan ibu bapa,3 - taatkan suami, 4 - Bermurah hati kepada fakir miskin dan anak yatim, dan, 5 - Dalam pekerjaan dan kehidupan tidk cemburu terhadap sama sejenis .
Buangkan, 1 - Derhakakan Allah, 2 - Derhakakan ibu bapa, 3 - Derhakakan suami, 4 - Medncacum dan mengumpat, dan 5: Busuk hati terhadap sesaama sejenis.

No comments: