Friday, July 31, 2009

DI ANTARA KITA, SIAPAKAH MAHU SEDEKAH ?

DERITA KERANA KENSER

MAIMUNAH MEMOHON

IHSAN ORANG RAMAI

Maimunah binti Muhamad, 46 tahun, janda, sedang menderita sakit kenser payu dara dan kenser tulang merayu belas kasihan orang ramai untuk mmendapatkan wang bagi menampung kos perubatan dan belanja hidup serta belanja sekolah anak perempuannya berusia 10 tahun..

Dia telah bercerai dengan suaminya, Lokman, pada 18 Feberuari 2009.

Setelah bercerai, bekas suaminya meninggal dunia pada 8 Mac 2009.

Maimunah mula diserang kenser payu dara pada Februari 2004. Telah menjalani rawatan – komo trapi dan radio trapi. Dengan kehendak Allah kensernya telah sembuh sepenuhnya. Malangnya, pada Jun 2009, dia disahkan mengamail bon cancer (kencer tulang).

Untuk menjalani rawatan, dia dibantu oleh adik beradiknya yang masaing – masing berpendapatan kecil.

Anak perempuannya, Nur Sarah binti Lokman, 10 tahun, sedang menuntut di Sekolah Kebangsaan Seri Bintang, Shamlin Perkasa, Kuala Lumpur.

Sesiapa yang dianugerahkan oleh Allah murah hati; hendak menghulurkan bantuan kepadanya, bolehlah menghubunginya di alamat: CD – 4 – 5 Gladden Court, Jalan Wawasan Ampang 1/10, Bandar Baru Ampang, 6800 Ampang, Selangor. No. akaun, MBank 1621 7962 1740.


**** ****


IBU TUNGGAL DERITA KENSER TULANG

Oleh: Aina Ahmad

Saya adalah antara salah seorang peserta yang mengambil bahagian semasa sama menolong membeli baju untuk membantu anak - anak yatim, di rumah anak yatim, Rawang, di sebuah pasar raya, di Subang Jaya pada tahun lalu bersama sepupu saya Puan Iza. Pada tahun yang sama, saya juga menyertai majlis berbuka puasa bersama anak - anak yatim, di rumah anak yatim, Kelang. Saya memaklumkan satu cerita mengenai seorang ibu tunggal, anak seorang, kawan saya sendiri, iaitu Maimunah binti Mohamad, 46 tahun. Dia merayu kepada mereka yang berhati murah dan reda bernafkah kepadanya yang yang sedang menderita kerana didera penyakit kenser tulang. Maimunah, bekas seorang kerani di pejabat swaswta. Dia telah disahkan oleh pihak hospital mengidap kanser tulang. Penyakit kansernya serius. Telah merebak ke dalam usus dan tulang kaki kirinya. Baru-baru ini dia telah dinasihatkan oleh doktor yang merawatnya, agar dia menjalani pembedahan kaki kirinya dan tulang kaki kirinya digantikan dengan besi. Kos pembedahan kaki kirinya memelukan lebih RM16,000.00. Dia juga dinasihatkan melakukan kimoterapi pada tiap -tiap bulan. Oleh kerana doktor tidak dapat memastikan status beliau samada sudah menopaus atau belum. Mereka hanya akan dapat menjalankan kimoterapi tersebut selepas 6 bulan bermula dari bulan Julai ini. Untuk makluman, Untuk menjalankan kimoterapi ke atas orang yang belum menopaus dan sesudah menopaus adalah berbeza. Dalam tempoh 6 bulan menjalankan kimotrapi, beliau dikehendaki mengambil satu suntikan tiap-tiap bulan yang berharga RM1000.00.

Pada masa ini, kerana Maimunah tidak mampu menaiki tangga rumahnya sendiri, di tingkat lima, di rumah pangsa, di Bandar Baru Ampang, maka, dia menetap bersama adik perempuannya yang telah berkahwin, di taman di Cheras, Kuala Lumpur.
Maimunah memberitahu saya, bahawa suaminya telah meninggal dunia pada bulan Mac 2009 lalu. Dia telah diceraikan oleh suaminya pada 18 Februari tahun yang sama. Menurutnya, oleh kerana bekas suaminya tidak menamakan orang yang menjadi warisnya, iaigtu anak perempuannya, Nurah, 10 tahun, maka dia tidak dapat menuntut apa- apa harta dan wang kepunyaan bekas suaminya seperti EPF dan rumah dan wang dalam Kumpulan Simpanan Wang Pekerja (EPF). Mengenai perkara ini, Maimunah yang menghadapi masa depan yang gelap, berhara pihak Jabatan amanah Raya membantunya bagi mendapat harta dan wang peninggalan suami untuk anak mereka yangmasih menuntut, di Sekolah Kebangsaan Seri Bintang, Shamlin Perkasa,Kuala Lumpur.
Puan Maimunah telah berhenti dari bekerja setelah beliau disahkan mengidap kanser. Pada masa ini untuk meneruskan hidupnya, makan minumnya bersamaanaknya, hanya dibantu oleh adik -adiknya yang masing beratg tanggungan.
Jika sesiapa yang bersimpati dengan penderitaan yang ditanggung Maimunah, bolehlah menghubungi telafonnya: 012 – 2980382 atau menerusi akaun simpanannya:MBank 1621 7962 1740.







No comments: