Friday, July 17, 2009

KHATIB

KHATIB SALAH CAKAP

Kuala Luampur - Juamaat - Sebilangan sidang jemaah masjid Tamah Kamisah, Ulu Klang, di sini,kecewa dengan khatib membaca khutbah pada hari ini, mengatakan Nabi Isa 'berangan - angan' hendak bertemu zatAllah, kerana para rasul dan nabi tidak beranagan -angan.
Khatib itu dalam khutbahnya mengenai isra dan mi'raj Nabi Muhammad telah berkata, bahawa Nabi Muhammad telah berjaya menemui zat Allah, tetapi Nabi Isa yang 'berangan - angan' menemui zat Allah telah tidak berjaya kerana Alalah tidak makbulkan.
Khatib tersebut dikatakan dari Negeri Sembilan, telah membaca khutbah yang tidak disediakan oleh Jabatan Agama Islam Selangor dan membaca secara sepontan.
Seorang ahli bahasa, Abdul Khir bin Mohammad berkata, bahawa angan - angan tidka boleh dipakai pada nabi dan raus Allah, sepatutnya khatib itu menggunakan perkataan 'berhajat', bercita - cita'atau perkataan yang bermaruah.
"Kamia kesal dengan khatib yang tidak memahamai bahasa Melayu, menyebabkan dia menggunakan bahasa yang kesat kepada Nabi Allah," katanya.

No comments: