Monday, May 25, 2009

QURAN

ORANG KAFIR

Sesungguhnya orang - orang kafir (tidak bertuhan, kafir mnenyengutukan Allah, kafir tidak mjengakui Nabi Muhammnad dan lain) itu menghalang orang lain dari jalan allah dan menentang Rasul (Muhammad s.a.w.) setelah nampakj dengan jelkas akan pimpiunan sebenarnya, sedikitpun mereka tidak dapat membahayakan Allah, dan Allah menjadikan perbuatan mnereka itu tidak berguna (sia - sia). - Muhammad:32.


HADIS

AMBIL UPAH

Rasulullah Muhammas s.a.w. melarang Ubadan mengambil upah atas pengajaran Quran. Sebab allah telah berfirman: Katakan: Saya tidak mengambil upah atras pengajaran Quran. Allah berfvirman lagi: Katakan: Upah yang anda terima itu kepunyaan anda. Dan firman Allah: Ikutilah mereka yang tidak meminta upah kepada kalian (kerana mengAjar Quran). Kerana itu, tidak boleh mengambil upah atau penyampaian (mengajar) Quran.
- Fatwa - Fatwa Rasululah, oleh: Ibnu Qayyin Al Jauziah. Muntafah 'alaih.



PETUA


TERTARIK HATI


Jika anda lelaki tertairk hati kepada seseorang gadis (untuk jadikan isteri), dan jika anda seoran gadis teratrik hati kepada seorang jejaka (untuk jadikan suami), eloklah sembahyang istikharah memohon petunjuk dari Allah.
Setiap kali anda terjumpa atau bertemu dengan orang itu, minta Allah jdikan hatinya kasihkan anda dan baca: Innahu min Sulaiman wa innahu bismillahir Rahmanir Rahim. Insya Allah berhasil.





No comments: