Saturday, May 16, 2009

QURAN


MENJAWAB SALAM

Dan apabila kalian menerima salam (dari seseorang Islam), hendaklah menjawab salam itu lebih baik dari (salam yang diucapkan)nya (kepada kalian). An Nisa':86


HADIS

HARI AKHIRAT

Sesungguhnya perakara yang amat membimbangkan saya akan menimpa umat saya, ialah menurutkan hawa nafsu dan angan - angan yang panjang. Adapun menurutkan hawa nafsu itu akan menutup semua pintu kebenaran dan panjang angan - anagan itu akan menyebabkan lupakan hari akhirat. Adapun dunia ini sedang bergerak pergi (dengan pantas), sedangkan hari akhirat juga sedang begerak datang dengan pantas; kedua -duanya itu - dunia dan akhirat mempunyai anak – anak. Ketahuilah, mereka yang menjadi anak -anak dunia, sesungguhnya dunia adalah tempat beramal (ibadah) dan melakukan segala pekerjaan, manakala hari akhirat adalah hari pertimbangan (perhitungan) dan tiada amal (pekerjaan lagi).

- Perawi: Imam Bukhari


*** ***


PETUA


PELUK SUAMI

Isteri yang malu memeluk dan mencium suaminya pada ketika suami itu kembali kepadanya dari pekerjaan atau perjalanan yang jauh, adalah isteri yang belum layak dinamakan isteri yang soleh. Manakala suami yang kembali ke rumjahnya, tidak memberi salam kepada isterinya (termasuk keluarganya), beluam boleh dimasukkan ke dalam golongan lelaki yang soleh.


*** ***


TAHUKAH ANDA?


KHIANAT

Orang atasan atau pegawai yang memandang rendah, sakit hati, mengkhianat atau dengki kepada orang – orang di bawahnya, maka orang atasan itu, sepanjang hidupnya tidak mendapat keredaan Allah. Perjalanannya untuk menuju kematian hanya untuk menghumbankan dirinya ke dalam neraka.


ANAK CACAT

Segala sesuatu adalah dengan kehendak Allah; bersetubuh pada ketika isteri datang haid, (biasanjya) jika isteri itu hamil, maka anaknya akan menjadi cacat, seperti bibir rabit, mata buta, tidak cukup anggota dan sebagainya.


BESAR - PEJALKAN BUAH DADA

Bagi wanita yang buah dadanya kecil,lembik atau tidak pejal (keras), insya Allah, buah mas cetek (pokoh betina) tujuh biji, hancurkan dan gorengkan dengan minyak bunga matahari kira – kira tiga camca besar. Minyak itu digunakan untuk mengurut buah dada pada tiap – tiap malam sebelum tidur.

Ingat! Paling mujarab suami (atau lelaki) yang mengurutnya.






No comments: