Sunday, May 17, 2009

QURAN


MENERUSKAN PERANG

Dan mereka itu (orang - orang yang tidak beragama Islam)
akan terus menerus memerangi (kini dengan berbagai
cara, seperti ideologi, ekonomi dan muslihat yang
iaitu serang negara lain halal) kalian sehingga mereka
itu dapat memurtadkan kalian dari agama kalaian
(Islam) sekiranya mereka dapat melakukan demikian.
- Al Baqarah:217


HADIS


PENERIMA ZAKAT

Nabi Muhammas s.a.w. telah besabda: Tidak halal sedakah (zakat dan fitrah) bagi orang kaya dan orang yang mempunyai kekuatan (tenaga).
Ada lima orang tidak boleh diberi dan menerima zakat, iaitu:

1 - Orang yang cukup wang atau pencarian.
2 - Hamba sahaya.
3 - Keturunan Bani Hashim
4 - Keturunan Bani Mutallib.
5 - Orang kafir (tidak beragama Islam).
- Perawi: At Tarmizi dan Abu Daud.


PETUA


MUKMIN YANG BAIK

Orang mukmin yang baik, adalah yang dapat bersabar(Kukuh hati) dalam apa jua keadaan, apabila berselisihan bersama mereka, segera berdamai dan berbaik semula (dalam apa jua bidang, seperti kemsyarakatan, pemerintah dan seumpamanya).
Sejahat - jahat orang alim, ialah yang menolak tawaran orang Islam untuk berdamai dan berbaik dengan cara dan syarat yang adil bagi kedua belah pihak.

Nota: Sekarang ada dua parti orang Islam di negara ini, iaitu UMNO dan PAS, Mereka bercakaran. Sesiapa dan dalam mana parti yang tidak mahu berbincang dan berdamai serta bekerja sama sebagi barimementingkan kekuasaan dan tidak mengambil berat masalah rakyat, maka permauafakatan tidak akan wujud. Jika tidak wujud, maka mereka dalam kedua - dua parti politik Melayu itu berdosa.



TAHUKAH

Hampir semua gadis yang menjadi mangsa perkosa atau rogol, hilang perasaan cinta dan tidak percayakan cinta kepada lelaki. Mereka tidak percaya kepada semua lelaki.

BELALANG KUNYIT

Belalang kunyit mengandungi khasiat mencegaskan otak kanak - kanak. Jika kanak - kanak diberi makan belalang itu (goreng atau dibuat serbuk dan sebagainya), dia akan menjadi orang yang bijak.


SUSU KAMBING

Susu kambing kampung, sangat baik bagi menyembuhkan sakit gestrik atau luka usus. Jika ada penyakit itu, minum selama tujuh pagi. Insya Allah sembuh.


TIDAK JUJUR

Tidak semua orang dalam parti - parti politik di negara ini berjuang dengan jujur kernana bangsa,negara dan agama. Mereka berjuang kerana menenmpah kekayaan, kemewahan, kedudukan dan kekuasaan.


No comments: