Saturday, May 23, 2009

QURAN


JALABAT

Katakan kepada wanita – wanita yang beriman, “Hendaklah mereka menahan pandangan dan memelihara kemaluan mereka, dan jangan menampakkan perhiasan mereka (susuh tubuh seperti buah dadah), kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan meeka hendaklah menutup kain tudung (menutup dada). Dan mereka hendaklah menutup kain tudung pada dada, dan jangan mereka menampakkan perhisan mereka, kecuali kepada suami mereka, atau anak – anak mereka, atau bapa suami mereka, atau puter apauteri mereka, atau putera – putera suami mereka dan saudara – saudara merek, atau putera – ptera saudsara perempuan mereka, atau wania – wanita Islam atau hamba – hamaba yang mereka miliki, atau pelayan – pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (trhadap wanita) atau kanak – kanak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan jangan mereka menghentak kaki mereka agar dilihat orang akan perhiasan mereka sembunyikan. Dan bertobatlah kalian kepada allah, hai orang – orang yang beriman agar kalan beruntung. -An Nur:31.

Hai Nabi (Muhammad s.a.w.), katakan (suruh) isteri – isteri anda, anak – anak anda yang perempuan dan wanita – wanita mereka yang beriman besar menutup dada) (pada ketika berjalan). (Dengan) demikian itu mereka lebih patut dikenal dan (keran itu) mreka tidak diganggu(dengan menutup aurat, pandangsn sebagai wanaita sopan dan mereka tidak diganggu lelaki, seperti merogol). Dan Allah itu Pengampun dan Penyayang. - Alahzab: 59.


HADIS


JAGA MULUT DAN KEMALUAN

Nabi Muhammad s.a.w. Telah bersabda: Siapa yang dapat memberi jaminan kepada saya tentang kebaikanantara dua rahang (mulut) nya dan antara dua kaki (kemaluan)nya, maka saya memberi jaminan syurga untuknya.

            • Perawi: Mutasfaq 'alaih.


PETUA


SYARIKAT KEWANGAN

Bekerja dalam syarikat perniagaan mata wang, haru (tidaka haram) dan hasil pendapatan dari pekerjaan itu adalah halal. - Mufti Perak, Dato' Seri Harussani Zakaria.



*** ***


TAHUKAH?

Isi ubi gsadung boleh dimakan, tetapi mungkin memabuhkan. Untuk mengelak dari mabukl setelah isi ubi itu diparut,direndam dalam sungai selama satru malam, maka mabunya akan hilang dan boleh dimasak dan dimakan.Isi ubi itu juga menjadi ubat. Diparut halus dan dipanaskan kepada api, barut kepada perut perempuan yang baru melahirkan anak.


YAHUDI

Pada masa Tunku Abdul Rahman Putra dan rakan – rakan nasionlisnya berjuang untuk menuntut kemerdekaan tanah Melayu sebelum 1957, dua orang Yahudi sering mempengaruhi Tunku. Mereka itu, peguam dan politikus, David Marshal (kemudian Ketua Menteri Singapura) dan wartawan terkenal, Alex Joesy.


WARTAWAN

Wartawan Melayu terkenal, Abdul Aziz Ishak berasal dari kawasan Larut, adalah wartawan yang digelar 'wartawan tikus' oleh pegawai Tinggi penjajah Inggeris,kerana beliau berani menulis tentang satu-satu yang menggelikan hatinya dalam istiadat pertabalan ratu Inggeris, Eizaberth.


ULAR TEDUNG

Ular tedung yang berbisa, suka kepada bau harum bunga. Terdapat saban hari dan malam ular itu diam dalam rumpun pandan sedang berbunga.


PUJIAN

Menjadi kebiasaan, Perempuan suka dipuji cantik atau ayu dan tidak menghargai pujian, pandai dan bijak. Manakala lelaki suka dipuji, pandai dan bijak, tetapi tidak mengharagi pujian cantik da ayu.



No comments: