Tuesday, May 19, 2009

QURAN

HUKUM ALLAH

Apakah selain Allah hendakku cari buat menjadi hakim, sedangkan Dia yang menurunkan Kitab (Quran) kepada kalian dengan jelasnya. Dan orang - orang yang Kami telah kurniakan Kitab kepada mereka mengetahui, bahawa Kitab itu sebenarnya diwujudkan Tuhan, sebab itu janganlah kalian termasuk orang - orang yang ragu - ragu.
Dan firman (hukum - hukum) Allah itu telah sempurna kebenaran dan keadilannya, tidak ada yang apat merobah firman (hukum - hukum) Allah. Dia Maha Mendengar dan Maha Tahu.
Dan kalau anda menurut kebanyakan manusia di bumi ini, tentulah mereka menyesatkan anda dari jalan Allah. Mereka hanya menurut perasangkaan belaka, dan mereka hanya membuat pembohongan semata - mata. -Al An 'am:114 - 116.


HADIS

JIHAD

Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda: Siapa sahaja yang berperang (pada salan Allah) dengan niat kalimah Allah itu menajadi tinggi (ertinya agama Islam dan segala hukumnya menjadi tinggi dan berdaulat),maka dialah (sebenar -benarnya) berperang (jihad) pada jalan Allah.
- Perawi: Munttafaq 'Alaih.



PETUA

HISAP PAYU DARA ISTERI

Perbuatan suami mencium - cium dan menghisap tetek (payu dara) isterinya harus hukumnya. Cuma perbuatan itu tidak patut kerana merampas hak anak yang sedang menyusu.
Harus hukumnya suami melakukan perkara - perkara yang meningkatkan syahwat isteri tanpa melampau - lampau.
Harus bagi suami yang takutkan zina mengeluarkan maninya dengan tangan. Jika tanpa sebab, hukumnya adalah haram.
(Mufti Perak, Dato' Seri Harussani Zakaria - Majalah Ar Ridhuan, bikangan 240, Zulhijjah 1427.)


*** ***


TAHUKAH?


PENENTU TARIKH KEMERDEKAAN

Ulama terkenal sekitar tahun 1930-an - 50-an, Sheikh Abdullah Fahim yang telah menentukan (mengikut ilmu falak) tarikh kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu, pada 31 Ogos 1957.
Allahyarham adalah pelopor perjuangan umat Islam Tanah Melayu menuntut kemerdekaan.
Putgeranya, Haji Ahmad Badawi adalah Naib Ketua Pemuda UMNO Malaya dan ketuanya, Saadon bin Haji Zubir (Singapura). Setelah Persekutuan Tanah Melayu merdekia, Haji Ahmad Badawi dipilih menjadi ahli Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, Exco Jerajaan Negeri dan pernah menjadi Pemangku Ketua Menteri Pulau Pinang.
Cucu sulungnya, Tun Abdullah Ahmad Badawi, bekas Perdana Menteri Malaysia.


BATU CINCIN

Batu cincin yang dijual di Makah dan dikatakan berkatoleh sebilangan dar umat Islam, tidak terdapat di tanah Arab, tetapi dibawa masuk dari Indonesia.


EMAS

Pada umumnya mereka yang memberi perhiasan dari emas di kedai - kedai emas di seluruh Malaysia dan Singapura, kecuali Kelantan dan Terengganu, ada tertipu, kerana emas iatu dicampur dengan bahan lain lebih dari yang ditentukan.


TAHI KAMBING

Tahi kambing guru atau kambing kampung (kalau tidak kerana najisnya) adalah ubat mujarab untuk menyelak dan menyembuh penyakit kencing manis dan kestrik.

TUPAI

Tupai tidak disebut dalam Quran sama ada halal atau haramnya. Dagingnya kalau dimakan, baik untuk menambahkan tenaga zahir dan batin lelaki. Jika selalu memakannya insya Allah, terelak dari penyait darah tinggi, buasir dan radang.

1 comment:

PAKCIK said...

halal ke haram makan daging tupai..
kalau halal..saya nak makan..
esok saya tembak..n buat gulai kawah.