Monday, March 30, 2009

QURAN

PERCUBAAN

Dan sesungguhnya Kami akan memberi sedikit percubaan kepada kalian seperti ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah - buahan. Dan sampaikan berita gembira kepada mereka yang sabar, iaitu orang – orang yang apabila ditimpa cubaan diucapkan: Sesaungguhnya kami kepunyaan Allah dan kepada - Nya kami akan kembali. Merekalah orang - orang yang mendampat ampunan, kehormatan dan rahmat dari Allah dan merekalah orang - orang yang menerima pimpinan yang benar. - Al Baqarah: 155 - 157

HADIS

MULIAKAN TETAMU

Siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendklah dia memuliakan tetamunya. Dan siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia menyambung silatur rahim.Dan siapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah dia berkata yang baik – baik atau diam (sahaja) (tidak bercakap tidak menentu).

- Perawi: Imam Bukhari dan Imam Muslim


PETUA

SAYANG

Sayangkan ibubapa; taat – taatkan, sayang kekasih atau istei; nasihat – ingatkan, sayangkan rakan; sebut – sebutkan, sayangkan negara; korban – korbankan, sayangkan Islam; ikut – ikutkan dan sayangkan Allah; hamba – hambakan diri.


No comments: