Sunday, March 22, 2009

CERITA DARI NOVEL

RINDU MENDERA DIRI


“…OIC, telah ditubuhkan di Rabat, Morocco, pada 25 September 1969,”kata Abbas Marwan.

“Ia,… ditubuhkan, setelah tindakan jenayah Yahudi, Zionis terhadap Masjid al Aqsa pada bulan Ogos tahun itu,”sambut ‘Alimin.

“Anggota-anggotanya terdiri dari orang-orang Islam, …mereka feodalis dan kapitalis,” jelas Abbas Marwan.

Alimin merenung wajah Abbas Marwan. Suami kakak angkatnya sedang bercakap mengenai nasib umat Arab.

“…kami tak harapkan OIC,…pergerakan kami jihad,…sanggup mati kerana Allah, agama Islam,…umat Islam,”kata Abbas Marwan.

‘Alimin mengangguk.

“Saya harap, kamu dan anggota-anggota kita ada peranan di London nanti,”kata Abbas Marwan.

‘Alimin mengangguk lagi.

“Walaun kamu bukan wakil dalam seminar itu, kamu wartawan,…tapi boleh nasihat kakak kamu dan anggota-anggota kita,” usul Abbas Marwan.

“…ia, itu yang bagus,…kita berjuang dengan pena,… abang kamu ini dengan senjata,” kata Syamila..

“Insya Allah,”sahut ‘Alimin.

“…kita semua tau, semua media, televisyen, radio, surat khabar dan apa sahaja rangkaian media di Eropah, Afrika, negara-negara Arab, Asia menjadi alat propaganda Zionis,”jelas Abbas Marwan.

“Banyak surat khabar di Masir, Asia, kepulauan Melayu mendapat bantuan kewangan dari rangkaian Zionis, kaum kapitalis,”jelas Abbas Marwan lagi.

Mereka bercakap pada malam Syamila, Alimin dan tiga orang lagi pejuang Islam akan berangkat ke Bandaraya London untuk menghadiri seminar, ‘Islam Dan Keamanan Dunia’, di sana, dua hari lagi.

“…kami berjuang bom dan peluru,…tapi mereka dengan wang, mereka tunduk kepada kuasa-kuasa besar,”kata Abbas Marwan. Serius.

“…sungguh, … biarkan mereka, …kita dengan perjuangan kita…,”sambut Syamila.

“Ia, kita adalah orang-orang penting dalam sejarah dunia,”kata ‘Alimin.

“…ia, penting,…”sambut Syamila.

“Kita orang-orang penting dalam sejarah dunia…,tapi kita tidak cari nama, tidak cari kemewahan, hari ini, esok, …entahkan kita tak sempat ucapkan selamat tinggal kepada dunia,”kata Abbas Marwan.

Abbas Marwan merenung wajah isterinya. Mereka senyum. Senyuman Syamila dan senyuman suaminya bertaut menjadi sebuah yang indah dan mesra. Sepasang suami isteri itu sahaja yang mengetahui erti senyuman mereka.

“…sayangku, Syamila,”seru Abbas Marwan kepada isterinya.

“Ia, sayang…, apa?” Tanya isterinya.

“Beritahu adik kita,’Alimin,…kalau saya meninggal,…dialah akan pelihara anak kita,…bersama kamu,”kata Abbas Marwa.

Isterinya senyum.

“Kamu dengar apa katanya, adiku?”Tanya Syamila kepada ‘Alimin.

“Ia, dengar, faham,…insya Allah,” sambut ‘Alimin.

“Alhamdulillah,…terima kasih,” kata Abbas Marwan.

‘Alimin membalas ucapan Abbas Marwan .Wajah kakak angkatnya direnung. Mesra. Hatinya percaya bibit – sparma-, patriotik Islam di hadapannya itu, sedang subur dalam rahim syamila. Ia akan membesar dan terus membesar. Begitulah keyakinan yang berakar tunjang pada hati ‘Alimin..

Besok pagi, Syamila dan ‘Alimin akan menumpang Gulf Air. Tiga orang rakan mereka akan menumpang Jordan Air. Penerbangan yang berasingan itu terpaksa dilakukan untuk kepentingan perjuangan mereka.

Pada sebelah malamnya, Abbas Marwan akan bertolak ke Syria, langsung ke Palestin. Pemergiannya ke sana kerana tugas jihadnya. Orang-orang penting Hamas di Arab Saudi akan menemuinya di Damsyik. Manakala anggota-anggota Hamas Palestin akan bermesyuarat dengannya di suatu tempat rahsia di Ghazzah..

Anggota-anggota Hamas dan badan-badan kecil Islam yang menentang Israel – Yahudi atau Zionis akan meneruskan jihad. Mereka berani menagankan (*asal kata: Tagan.mp) tubuh masing kepada peluru-peluru musuh. Biar kulit dan daging mereka dikopak peluru dan bom. Mereka telah berikrar kepada Allah, sesungguhnya mereka tidak mahu mati atas tilam, tetapi menuntut mati syahid. Arafat, Husni Mubarak,Raja Arab Saudi dan pemimpin - pemimpin Arab lain bukan tempat mereka menyangkut keyakinan. PBB bukanlah organisasi yang boleh diharap memihak kepada rakyat Palestin.

UN seperti se orang yang membawa rubber stamp untuk mengecop tuduhan; siapa juga menentang Yahudi, Amerika, Biritish dan penjajah-penjajah adalah pengganas,”kata Abbas Marwan kepada seorang wartawan perang dari German..

“…kami orang Islam, agama kami, bumi kami dan umat kita,…tanggungjawab kami,…” katanya lagi.

“kami ada daging, tulang, kulit dan nyawa,…perjuangan kami menuntut apa yang ada pada kami, tidak pada orang lain,”Abbas Marwan menambah.

“Kami lelaki Islam,…kami telah ditakdirkan menempah mati,…mati syahid demi Allah, demi Islam dan umat Islam,”jelas Abbas Marwan..

“Israel menjajah Palestin, bila rakyat Palestin bangun menentang, pertahankan tanah air,mereka menuduh rakyat Palestin pengganas,…lihat, umat Arab dijajah, bila umat Arab bangun mereka kata pengganas, Amerika Syarikat tuduh pengganas, UN tuduh umat Arab pengganas, OIC sendiri menuduh pengganas,” ujar Abbas Marwan.

Syamila dan ‘Alimin mendarat di Lapangan Antarabangsa Heathrow, London. Mereka menumpang bas Heathrow Express dan singgah dekat Marble Arch, di hujung Oxford street. Dari situ mereka pergi ke apartment dalam kawasan di belakang Edgware Road. Apartment itu dimiliki oleh seorang hartawan Arab Palestin.

“Kakak harap dapat berjumpa dengan adik Intan di sini,”kata Syamila setibanya mereka di apartment itu.

Insya Allah,”sahut ‘Alimin.

“Kalau jumpa dia, kita ajak dia balik ke Baghdad,” kata Syamila.

“Ia, kalau dia mahu ke sana …,”sahut ‘Alimin.

Oleh kerana terlalu lama terpisah, hati ‘Alimin telah dilanda sangkaan; Tengku Intan telah lupakan dirinya. Mungkin kekasihnya telah berumah tangga dengan lelaki pilihannya. Tetapi apabila dia teringat akan kejujuran dan kesetiaan Tengku Intan, maka yakinnya kepada kekasihnya sukar dipunggah. Teguh. Kukuh.

Seminar ‘Islam Dan Keamanan Dunia’ akan berlangsung, di sebuah dewan dalam kawasan berhampiran dengan Green Park , pada sebelah petang esok. Kesempatan ada bagi mereka untuk menjelajah dalam perut Bandaraya London. Harapan ‘Alimin hanya satu; mudah-mudahan dia akan dapat bertemu dengan kekasihnya dalam kota yang sibuk itu.

‘Alimin memakai celana dan kot tebal warna hitam tidak bertali leher. Baju tebal labuh warna hitam juga menyerkup seluruh tuhunya. Bersama Syamila dan rakan-rakan dia pergi ke Natural History Museum. Kira-kira setengah jam mereka mengutip pengetahuan dan pengalaman dalam perut bangunan muzium itu. Mereka keluar dari situ dan berjalan kaki mengikuti Exhibition Road dan masuk ke bangunan Science Museum. Setelah melawat muzium itu, mereka telah berjalan kaki ke gedung Harrods, di Brompton Road. Di gedung itu ‘Alimin telah membeli hadiah untuk Tengku Intan. Sebentuk cincin dan sepasang rantai tangan. Mana tahu, Allah mentakdirkan mereka bertemu,maka barang-barang kemas itu akan menjadi buah tangannya.

“cantik, cantik..., adik Intan tentu suka...,” kata Syamila kepada ‘Alimin.

‘Alimin senyum. Hatinya kembang dalam rongga dadanya. Degup jantungnya kencang menendang-nendang dinding dadanya.

Pada pagi itu,Tengku Intan keluar dari Natural History Museum,di Cromwell Road dan berjalan kaki ke Science Museum, di Exhibition Road. Setengah jam kemudian dia keluar dari Science museum lalu menyeberang jalan. Dia menumpang sebuah teksi menuju ke Bromption Road yang sibuk. Teksi berhenti depan Harrods.Tengku Intan keluar dari teksi itu. Sambil merenung gambar-gambar pakaian perempuan dan barang-barang mewah pada papan-papan iklan dia melangkah masuk ke perut gedung mewah itu.

Tengku Intan telah membeli sepasang pena jenama tersohor di sekotah dunia dan sebotol air wangi lelaki berlambang seekor kuda galak, buatan Itali. Hajatnya, pena dan air wangi itu akan dikirimkan kepada ke kasihnya, di Baghdad. Mana tahu. Mungkin. Seminar ‘Islam Dan Keamanan Dunia’ yang akan berlangsung pada petang esok, ada beberapa orang wakil dari Baghdad menyertainya. Mungkin, ada di antara mereka itu kenal akan ‘Alimin. Hadiah itu akan dikirimkan kepada ‘Alimin menerusi mereka.

“Kalau tak ada orang nak aku kirim, tak apa,…aku simpan,…aku akan bawa ke Iraq,”hatinya bersuara.

Hatinya mengingati hajatnya tempoh hari; selepas seminar nanti, dia akan berangkat ke Iraq. Untuk mencari ‘Alimin mungkin dia akan memasang iklan dalam surat khabar, bercakap menerusi radio dan televisyen di Iraq.

“…Intan akan cari, sayang…, sampai dapat,…Intan nak peluk, nak cium, nak dakap you, sayang,” suara hati Tengku Intan membelai harapannya.

Teksi yang membawa Tengku Intan berhenti di persimpangan di Oxford Street. Di gedung buku dia membeli sebuah buku mengenai Iraq. Di Baker Street dia menumpang sebuah teksi kembali ke apartmentnya.

Setibanya di aparment, Tengku Intan mengeluarkan bungkusan dalam peraga, lalu dimasukkan ke dalam almarinya. Pena dan air wangi dua hadiah yang paling simbolik untuk seorang kekasih yang intelektual dan berpersonaliti. Demikian pendapat Tengku Intan.

Tengku Intan merenung sekitar biliknya. Pada ketika itu hatinya dimamah sedih.Sepi.Sambil merengekkan lagu rindu, dia meluruhkan tubuhnya atas katil. Tiba-tiba ingatannya kepada ‘Alimin menghilang dari mindanya. Sejenak. Wajah seorang pemuda, Tengku Jaafar singgah di mindanya. Pemuda itu datang dari Kuala Lumpur. Dia telah datang ke London kerana urusan perniagaan bapanya.

Mereka bertemu dalam perut restoran bawah tanah di Edgware Road. Pertemuan yang pertama kali dan singkat itu telah memualkan hati Tengku Intan. Tengku Jaafar secara tidak bersopan telah mengajak Tengku Intan berkahwin dengannya. Tengku Intan menyifatkan pemuda itu manusia kurang ajar. Seorang lelaki merendahkan mertabat perempuan. Meluatnya memuncak bila dia teringat akan kata-kata anak raja ahli perniagaan itu, “…kahwin saja dengan saya, cik Intan,…awak senang, saya, …dari keluarga kaya,…buat apa hidup bujang, dah tua kerepot nanti tak ada siapa yang nak.”

Pada malam tadi Tengku Jaafar telah menelefon Tengku Intan. Dia mengajaknya keluar. Pergi makan-makan. Pergi ke night club. Pergi ke mana-mana sahaja dalam Bandaraya London itu.

I minta maaf, Tengku,” Tengku Intan berkata.

“Ngapa, Intan, tak sudike?”Tengku Jaafar bertanya

“…tak, …O.K., patik ada hal, sorry,”jawab Tengku Intan.

Tengku Intan menutup punat telefon bimbitnya. Telefon itu menjerit semula. Ditutup lagi. Menjerit lagi. Telefon dimatikan.

Wajah ‘Alimin menjelma semula dalam minda Tengku Intan. Pada ketika itu dia seperti terdengar bisikan pemuda itu mengucapkan kalimat cinta yang indah, “…saya cintakan Intan, sayang.”

Tengku Intan senyum. Senyumannya panjang, laksana panjangnya sungai Perak. Dari Rimba Belum hingga Beting Beras Basah, Bagan Dato, di Hilir Perak

“…kalau ‘Alimin tak ada, Intan akan pergi ke Baghdad,” bisik Tengku Intan.

Entah bagaimana, tiba-tiba hatinya laksana hati orang berilmu laduni; hatinya yakin amat, kekasihnya sedang berada di kota London. Ada bersamanya

*** ***

Perut dewan tempat belangsung seminar ‘Islam Dan Keamanan Dunia’ penuh sesak dengan oleh pemuda pemuda Islam dari negara-negara umat Islam di seluruh dunia.. Mereka terdiri dari berbagai bangsa dan warna kulit. Masing-masing datang dengan keyakinan, Islam boleh mengamankan dunia selagi kaum kuffar tidak menghina agama Islam dan tidak memusuhi umat Islam.

Tengku Intan duduk atas kerusi pada barisan ketiga dari hadapan. Kerusinya terletak di tepi lorong tengah dewan itu. Di sebelah kirinya, duduk seorang perempuan muda bangsa Arab. Kepalanya berbungkus dalam selendang warna gelap. Mereka telah bersalaman, mengucapkan salam pada ketika Tengku Intan hendak melabuhkan punggungnya atas kerusi itu. Kesempatan bagi mereka untuk bercakap panjang tidak ada pada waktu itu kerana setiausaha panitia seminar itu telah mula berucap.

Kemudian setiausaha panitia seminar telah menjemput seorang pemuka Islam untuk memberi ucapan merasmikan seminar tesebut. Bunyi tepukan peserta-peserta dalam perut dewan itu bergemuruh. Mereka melaungkan tiga kali kalimat, Allahu Akbar’ . Gema laungan nama Tuhan memenuhi perut dewan itu. Semua bersemangat. Berani. Masing-masing bertekad, demi Allah, agama Islam dan umat Islam mereka sanggup berputih tulang dari berputih mata.

Setelah selesai ucapan perasmian, majlis berehat setengah jam. Tengku Intan bangun dan berpaling kepada perempuan di sebalahnya. Mereka saling senyum. Bertanya khabar. Mesra dalam ikatan persaudaraan umat Islam.

“Saya Intan,” Tengku Intan perkenalkan dirinya dalam bahasa Inggeris..

“Saya Ramlah Syakir,…dari Iraq.”sambut perempuan itu dengan bahasa yang sama.

Mereka berjalan menyertai peserta-peserta yang mengatur langkah ke dewan tempat diadakan jamuan ringan. Masing-masing mengambil tempat duduk atas kerusi dan menghadapi meja makan. Ramlah Syakir memegang tangan kanan Tengku Intan. Senyumannya mesra. Mereka duduk atas kerusi masing-masing

“Saudari dari mana?” Tanya Ramlah Syakir.

“ Saya dari Malaysia, tinggal di sini...”jawab Tengku Intan.

“Oo, Malaysia, Perdana Menteri, Mahathir Mohammad, …timbalannya, Abdullah Badawi,”kata Ramlah Syakir.

“Ia,” sahut Tengku Intan.

Hati Tengku Intan kembang laksana kuntum-kuntum mawar kembang pagi dalam Rose Garden. Berkali-kali dia melafazkan syukur kepada Allah. Perempuan muda dari Iraq itu meyakinkannya; boleh menjadi jambatannya untuk mendapatkan maklumat tentang kekasih- nya di sana.

“Saudari tinggal di sini,…sudah lama?”Tanya Ramlah Syakir.

“Ia,…lama,…lebih empat tahun,”jawab Tengku Intan.

“…masih belajar?”Tanya Ramlah Syakir.

“Dulu belajar,…sekarang kerja sambilan,”jawab Tengku Intan.

“ Allah memberi berkat,…bagus,”sambut Ramlah Syakir.

“Saudari dari Iraq..., berapa orang lagi?” Tengku Intan bertanya.

“…saya bersama empat orang,…tiga orang anggota badan kami, seorang lagi, penulis,…dia anggota juga,”jawab Ramlah Syakir sambil menunjukkan dengan ibu jarinya kanannya ke arah Syamila yang sedang duduk menghadapi meja bersama beberapa orang perempuan di sudut dewan. .

“Mari saya perkenalkan,”kata Ramlah Syakir sambil bangun.

Mereka berjalan ke arah Syamila. Pada detik- detik mengatur langkahnya ke arah Syamila, hati Tengku Intan dibuai perasaan gembira. Terasa ada sesuatu harapan pada dirinya seperti petani menjenguk tuau dekar dalam sawah. Syamila bangun sebaik-baik sahaja Ramlah Syakir dan Tengku Intan menghampirinya.

“Kakak,…saya kenalkan, ini saudari Intan,” Ramlah Syakir memberitahu Syamila..

Allahu Akbar, …alhamdulillah, Saya Syamila, dari Iraq,”kata syanmila dalam bahasa Inggeris.

“…Intan,”sahut Tengku Intan dengan bahasa Inggeris jua..

TanganTengku Intan dipegang erat oleh Syamila. Wajahnya mesra. Dua biji matanya merenung wajah Tengku Intan, bagaikan jemaah haji membaca ayat-ayat suci Quran pada langsir Ka’abah.

Alhamdulilla,…kamu Intan,…Intan,…dari Malaysia, …alhamdulillah…,”kata Syamila sambil dua biji matanya meluru kepada beberapa orang lelaki yang sedang menghadapi meja di sebelah kanan dewan itu.

Tengku Intan terpegun sebaik-baik sahaja perkataan ‘Malaysia’ melompat dari mulut Syamila ke sepasang lubang telinganya.

“…saya memang mencari Intan,…memang, telah lama,…Allah berkatkan kamu,”kata Syamila.

Tangan masing-masing terpisah.

Mengapa?”Tengku Intan bertanya. Degup jantungnya kencang.

“Ia, ada orang mahu jumpa, mari,…Intan, mari Ramlah…,”Syamila mengajak mereka.

Tangan kanan Tengku Intan dipegang dan ditarik mengikutnya. Ramlah Syakir berjalan mengiringi Tengku Intan berjalan ke meja di kanan perut dewan itu.

“…Luqman, mana adik saya?” Syamila bertanya kepada seorang pemuda.

Luqman bangun. Senyum. Seraya memberi hormat kepada Syamila.Wajah Tengku Intan direnungnya. Dalam kepalanya terkepung pertanyaan. Kemudian renungannya berpindah kepada wajah Syamila dan Ramlah Syakir.

“…ooo, dia tidak masuk ke sini, …dalam press room, mengirim news,…mungkin ... ,”jawab Luqman.

“Tak apa,”kata Syamila.

Syamila mengajak Tengku Intan dan Ramlah Syakir mengikutinya ke bilik rehat dalam dewan itu. Bilik itu sepi. Dingin. Beberapa buah prem besar bertulis ayat-ayat Quran tergantung pada dinding bilik itu.

“…Intan, Ramlah, tunggu di sini sebentar, saya pergi dapatkan adik,”kata Syamila.

Syamila berjalan keluar dari bilik itu. Tengku Intan dan Ramlah Syakir duduk atas sofa menunggu syamila.

“Siap adik dia itu?” Tengku Intan bertanya.

“Penulis, ‘Alimin Afandi,”jawab Ramlah Syakir.

“ ‘Alimini…?” Tanya Tengku Intan.

Degup jantung Tengku Intan menendang-nendang dinding dadanya. Hatinya menguatkan perasaannya sambil menyekat Air matanya melimpah ruah dari dua telaga matanya.

“Mengapa,…saudari kenal dia?” Tanya Ramlah Syakir.

Tengku Intan tunduk. Rongga dadanya terasa sebak. Hatinya gembira bagaikan gadis pengantin pada malam raja sehari.

“…dia penulis terkenal di Iraq,…orang dari kepulauan Melayu, Malaysia, juga…very productive,”jelas Ramlah Syakir.

“…’Alimin, sayang,…alhamdulilah,” suara Tengku Intan terluah dari mulutnya.

Dua biji mata Ramlah Syakir terbeliak. Bagaikan tergolek keluar. Wajah Tengku Intan direnung. Hairan. Mulutnya melopong. Dia tidak faham perkataan yang telah diucapkan oleh Tengku Intan. Tetapi hairan Tengku Intan menyebut nama ‘Alimin.

“Intan cinta, …rindu, …sayang,”suara Tengku Intan terluah bersama keluhannya.

Ramlah Syakir tidak faham juga.

“Awak kenal ‘Alimin?”Tanya Ramlah Syakir lagi.

Tengku Intan mengangguk.

“Kenal, dia kawan saya...,” jawab Tengku Intan.

Dahi Ramlah Syakir berkerut. Degup jantungnya mula menerjah dinding dadanya. Hati perempuan di mana-mana pun sama. Cemburu.

*** ***

In house, which Allah

Hath permitted to be raised

To honour; for the celebration,

In then, of His name:

In then is He glorified

In the morning and

In the evening.

Suara mu’allim sedang menterjemahkan ayat-ayat Quran – dalam surah an Nur:36. Suara berkumandang sayu dalam dingin malam, di sekitar kawasan Masjid Rengent. Suara itu tertelan dalam bunyi deru injin kenderaan yang berlari hilir mudik, atas dada jalan raya, di hadapan masjid itu.

Pengantin baru, Tengku Intan dan ‘Alimin berjalan keluar dari halaman masjid itu. Mereka berdiri atas bahu jalan raya depan pintu masuk ke masjid tersebut. Syamila, Ramlah Shakir, Lukman dan Mahmud sedang menunggu mereka di situ.

Baru sebentar tadi ‘Alimin dan Tengku Intan telah di’aqad nikah oleh seorang mu’allim masjid itu. Sepasang suami isteri itu telah berhasil menunaikan janji mereka. Janji yang telah mereka materaikan dalam bengkel labu tanah, di Kampung Sayung, hampir lima tahun lalu.

“Kita pulang ke apartment, makanan telah tersedia,”kata Syamila sambil mencium pipi kanan Tengku Intan.

“Ia,kakak,”sahut ‘Alimin.

Tengku Intan senyum. Hatinya kembang. Gembira.

“Allah berkat kamu berdua, adikku,”kata Syamila dalam bahasa Inggeris.

“Terima kasih,”suara Tengku Intan dalam bahasa Inggeris juga.

“…terima kasih, kakak,” ucapan ‘Alimin dalam bahasa Arab.

Kereta yang tadi telah menunggu di tepi simpang ke Masjid Regent, bergerak dan berlari atas dada jalan raya membawa mereka ke aparment Tengku Intan.

Ramlah Syakir menyerahkan sebuah Quran berbalut kain baldu warna hijau kepada Tengku Intan. Quran itu ialah mas kahwin ‘Alimin kepadanya.

“Terima kasih,”ucap Tengku Intan.

“…Allah berkatkan kamu berdua,”sahut Ramlah Syakir.

“…tidak ramai gadis yang sedia menerima Quran sebagai mas kahin,”kata Mahmud.

“Ia,sungguh,”sambut Luqman.

“Saya sanggup,”sambut Ramlah Syakir.

Mereka menahan tawa.

Tengku Intan memicit - micit jari jemari tangan kanan suaminya. Gelombang cinta berahi dalam dadanya seperti ratu Balqis, Saba, cinta dan asyik kepada Nabi Sulaiman alaihis salam.

Pada malam itu, Syamila telah mengadakan khenduri kecil meraikan ‘Alimin dan Tengku Intan. Khenduri itu diadakan di apartment Tengku Intan. Nasi Bryani, dua ekor kambing masak carak orang Iraq, sayur-sayuran mentah dari restoran orang Arab, di Adgware Road dihidangkan dalam kenduri tersebut. Rakan-rakan ‘Alimin dari Iraq, dua orang rakan Tengku Intan, Jamilah dan Maznah serta tiga orang Iran dan Maghribi, jiran Tentu Intan telah menikmati jamuan walimatul urusy itu.

Atas permintaan teman-teman, ‘Alimin telah memberi ucapan dalam majlis itu. Setiap koma dan noktah pada ucapannya, dua biji mata ‘Alimin bergolek pada wajah isterinya. Pada saat-saat cinta dan asyik yang bergelora itu, dia laksana seekor arnab sedang berhadapan dengan ubi lobak merah. Ucapannya:

“Pada usia saya masih remaja, saya menyangka cinta antara seorang lelaki dan perempuan satu lakonan yang mudah. Apabila saya telah meningkat remaja barulah saya mengetahui, sesungguhnya cinta itu bukan lakonan. Cinta mesti sanggup berjanji, menunaikan janji,berkorban apa saja, merindu dan kerana rindu, air diminum bercampur air mata dan tidur malam basah bantal bawah kepala.

Isteri saya,Tengku Intan dan saya ada dua individu dari Asia yang memulakan cinta di tanah air kami sendiri. Kami telah berjanji akan sehidup semati. Biar kering selat Melaka, namun cinta kami tidak akan kering. Kemudian Allah mentakdirkan kami berpisah.Saya memikul cinta yang agung ke Iraq dan isteri saya ini dengan cintanya yang agung juga, telah berhijrah ke Bandaraya London ini kerana menuntut pengetahuan.

Kami terpisah jauh. Masing-masing memendam derita kerana tidak bertemu, kerana rindu dan kerana kami hilang keyakinan yang kami akan menjadi sepasang suami isteri seperti pada malam ini.

Selama saya tinggal di Baghdad, Bandar bertuah, tidak ada siapa yang mengetahui, bahawa dalam gua dada saya ini ada seketul hati menderita.Terseksa. Hampir merana kerana saya terpisah dari kekasih saya dan tidak pula mengetahui di mana rantaunya. Tetapi saya bersyukur kepada Allah, saya telah dijadikan seorang lelaki jenis kuat memegang cinta dan isteri saya, my lover ini jenis wanita yang jujur dengan cinta dan kukuh dengan janjinya, maka, pada malam ini kami telah berjaya melakukan jihad kecil untuk kami berdua.

Alhamdulillah, kekasih saya,dan saya dapat bersama saudari-sedari dan saudara-saudara dalam majlis perkahwinan kami ini.

Saya mengucapkan terima kasih kepada kakak saya, Syamila yang telah bermurah hati mengadakan khenduri ini. Saya juga mengucapkan terima kasih kepada yang hadir dalam majlis ini.

Demi Allah saya memaklumkan, isteri saya,Tengku Intan dan saya adalah sebahagian dari harakah Muslimin dan Muslimah di dunia ini. Wabillahit taufiq wal hidayah.Terima kasih dan Allah yang akan membalas budi baik para hadirin dan hadirat.”

Ramlah Syakir mengangkat tangan kanannya sambil senyum. Direnungnya wajah ‘Alimin dengan perasaan hampa. Renungannya berpindah kepada wajah Tengku Intan. Hatinya memuji gadis itu kerana telah berjaya memiliki ‘Alimin. Wajahnya berbunga senyuman. Hatinya menjerit kerana pemnuda yang diidam-idamkan telah menjadi milik orang lain. Dengan suara yang sedih dia meminta Tengku Intan memberi ucapan.

Tengku Intan mencubit paha kanan suaminya. Dengan wajah yang berbunga senyuman, dia bangun memberi hormat kepada mereka yang hadir dan berucap dalam bahasa Inggeris.

“…kerana cinta saya kepada ‘Alimin, kerana rindu saya kepada kekasih saya ini, saya telah menjadi seekor gagak hitam, yang dulunya pernah mengajar putera Nabi Adam; gagak berhati keras,…biar patah dua sayapnya, namun bertongkakkan paruh saya menunggu dan mencari dia jua.

Saya bagaikan penyu di pantai Miami merindukan anaknya di Rantau Abang, Terengganu, di Malaysia. Kini dia telah menjadi suami saya, atas pertolongan saudari – saudari dan saudara-saudara dari Iraq. Ia, kekasih yang saya rindukan selama hampir lima tahun ini, telah menjadi milik saya. Telah menjadi suami saya. Saya akan hidup bersamanya hingga ke akhir hayat bersamanya.

Kami telah membina cinta kami bagaikan membina sebuah gunung batu dan kami telah pegang janji kamu sekukuh gunung batu jua. Alhamdulillah, suami saya dan saya telah menjadi sepasang suami isteri. Saya berterima kasih kepada kakak Syamila kerana mengadakan kenduri ini dan saudara-saudara dan saudari-saudari kerana meraikan kami. Allahu Akbar.Wabillahit taufiq wal hidayah. Amin.”

Pada malam itu, Luqman dan Mahmud pulang membujang ke apartment tempat mereka tinggal. Syamila dan Ramlah Syakir tidur dalam sebuah bilik, di bahagian hujung aparment itu. Jamilah dan Maznah tidur dalam bilik mereka. Sepasang pengantin baru hanyut dalam kemesraan dan nikmat dalam bilik pengantin baru . Pada hari-hari sebelum tubuh masing-masing berpadu, bilik itu telah menjadi gua derita Tengku Intan. Tempat dia mengeluh. Mendayu. Sayu. Menangis hiba kerana merindukan ‘Alimin.

‘Alimin mengusap-usap dua biji labu tanah, hitam berkilat, atas meja kecil dekat katil.Lantas fikirannya melayang ke kampung halamannya – Kampung Sayung, Malaysia.

“Susah tempa labu tanah ni,Intan,”kata ‘Alimin.

“Ia, dulu, sayang, kita sama sama-sama menempa labu tanah,” sahut Tengku Intan.

Fikiran ‘Alimin tersambar kepada yang tersirat di sebalik kata-kata isterinya. Direnung wajah isterinya seraya senyum. Senyum makrifat. Senyum hakikat. Senyum isyarat. Tengku Intan menjelirkan lidah kepadanya. Dua telaga mata Tengku Intan bercahaya teduh.

“…la ni, tanah liat tak ada, … kampung Sayung jauh…,kita nak tempa labu apa…?” Tenya Tengku Intan. Ketawa. Manja.

“…aaa, labu apa, ya…,”jawab Alimin.

Tengku Intan diam. Suaranya menggigil. Nalurinya berkocak.

“Ia, labu…,Allah cipta Nabi Adam dari tanah liat,…kita takkan nak cari tanah liat macam tempa labu tanah kot,sayang,”jawab ‘Alimin.

“…dulu di kampung Sayung, labu kita tak ada mata, tak ada telinga, tak ada hidung…”sahut Tengku Intan lalu memeluk tubuh suaminya.

“…jadi sayang nak labu ada mata, ada hidung, ada telingale…,”sambut ‘Alimin.

Tengku Intan mencubit isi punggung suaminya. Mereka ketawa mesra. Manja.

Tengku Intan melintuk-longlaikan tubuhnya atas riba suaminya. Tangan kanannya laksana umbut muda mengusap-usap dagu, sepasang pipi, leher dan dada lelaki itu. ‘Alimin memeluknya dengan penuh kasih sayang.

Jari jemari tangan kanan ‘Alimin menari pada leher, tengkuk, sepasang pipi dan berlari ke bawa lalu terhenti pada dada isterinya. Senyumannya menjadikan degup jantung Tengku Intan laksana puntung-puntung balak jatuh ke dalam gaung. Pada detik-detik waktu ghairah begitu ‘Alimin teringat akan kisah kecantikan Tuan Puteri Renik Jintan suri Kemala Keinderaan Seri Desa Tanjung Bunga Kembang Sekaki Mestika Kelimpahan Benua Tua. Sambil tunduk mencium pipi kanan isterinya. ‘Alimin memuji isterinya:

Minum air terbayang-bayang,

Santap sirih – berkaca-kaca

Cukup lengkap sifat yang tujuh laksana,

Tubuh kecil rendah rembunai,

Dahi sehari bulan,

Kening bentuk taji,

Hidung kuntum seroja,

Telinga telipuk layu,

Pipi pauh dilayang,

Bibir pati dicarik, ah, bagai delima merkah,

Gigi delima merkah, bukan, bagai mutiara,

Leher gumba dilarik,

Dada bidang awak,

Rambut ikal mayang seludang,

Panjang lebat sampai tumit,

Itam berkilat bagai dakwat,

Lengannya baur panah,

Jarinya tombak serai,

Pinggangnya secekak jari manis,

Paha seperti paha belalang,

Betisnya bunting padi,

Tumitnya telur burung.”[1]

Tengku Intan menjerit manja sebaik-baik sahaja mendengar pujian begitu. Tubuhnya yang longlai atas riba suaminya bingkas bangun. Tubuh suaminya yang berisi pejal itu dipeluk erat. Nafasnya bagaikan orang lemas dalam tasik. Tangan dara yang lembut meraba punat lampu di kepala katil. Lampu padam. Bilik suram menagih cahaya lampu di luar apartmen itu.

Malam berkesut ke hujung. Kota London dalam pelukan dingin. Tubuh Tengku Intan yang selama ini didera kasih dan rindu kepada kekasihnya, lemah longlai dalam pelukan suaminya.

(Tamat)

(Dari manuskrip novel, Cinta Dan Jihad, oleh: Mokhtar Petah. - Editor, Petah Shahrir Aidid).



[1] Pawang Ana Raja Haji Yahya, HIKAYAT RAJA MUD , Kuala Lumpur, Penerbitan Fajar Sakti

Sdn.Bhd.,1970, hl. 97, 98.

No comments: