Tuesday, March 31, 2009

BUKIT GANTANG


JIKA ZAMBRY TIDAK CERCA NIZAR

CALON BN AKAN MENANG

Oleh: Mokhtar Petah


Sejak hari penamaan calon, saya yakin Encik Ismail Safian calon Barisan Nasional bagi pilihan raya kecil Kawasan Dewan Rakyat Bukit Gantang, akan mencapai kemenangan mudah sekiranya pihak Barisan Nasional bijak melembut dan menawan hati para pengundi disana.

Ismail Saffian adalah anak tempatan, lepasan Universiti Sains Malaysia, bekas pegawai kerajaan - Setiausaha Majlis Daerah Krian, Setiausaha Majlis Perbandaran Manjong, setiasuaha Majlis Perbanaran Kuala Kangsar dan akhir sekali Pengarah Bahagian Pelupusan di Kuala Lumpur..

Manakala calon PAS - Pakatan Rakyat, Datuk Seri Nizar Jamaluddin, beks jurutera, Menteri Besar Perak yang disingkir oleh Sultan Perak dan Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak sekarang.

PENGUNDI MELAYU
Sama ada penyingkiran ke atas Ir. Mohamed Nizar Jamaluddin 'sah atau tidak' belum dapat ditentukan lagi kerana kes itu telah berpanjangan hingga ke Mahkamah Persekutuan, tetapi nama beliau terknal di seluruh Negeri Perak dan Malaysia, mengatasi nama calon Barisan Nasional tersebut.

Ir. Mohamed Nizar Jamaluddin tekenal di kalangan para penundi Melayu dalam kawasan Dewan Rakyat Bukit Gantang, seperti mereka mengenali buah durian dan buah – buahan tempatan di sana.

Baru - baru ini seorang ahli veteran UMNO di Bukit Gantang telah menelefon kepada saya. Selain dari beliau mengalu – alukan Ir. Mohemed Nizar Jamaluddin bertanding di sana, beliau telah berpantun:


Buah Mentimun dengan durian,

durian menggolek mentimun luka,

metimun menggolek rosak juga;

Dato Nizar dibuang Sultan,

orang ramai tertanya - tanya,

masalah itu benar siapa.



CAKAP BANYAK
Kawasan Dewan Rakyat Bukit Gantang mempunyai tiga kawasan Dewan Undangan Negeri, iaitu, Kuala Sepetang, Changkat Jering dan Trong dengan pengundi 55, 471 - 63, 4% (Melayu), 26,77 – 9.71% (Cina) dan ndia dan lain 9.71 peratus..
Apabila Dr. Zambri membidas parti - parti pembangkang – PAS, DAP dan Parti Keadilan Rakyat, mengungkit - ungkit Ir. Mohames Nizar Jamaluddin kononnya menderhaka kepada Sultan dan mengentam beliau dalam 'cakap banyak'nya, maka keyakinan saya telah berubah, iaitu saya yakin calon PAS - Pakatan Rakyat itu akan memperolehi kemenangan yang besar.
Mungkin keyakinan saya akan meleset, sekiranya para pengundi di sana, terutama orang Melayu tertarik hati dengan cara dan percakapan Timbalan Presiden UMNO (bakal Timbalan Perdana Menteri), Tan Sri Muhyiddin Yassin yang telah berucap dan bercakap di sana dengan lemah lebut dan berhikmah.
MENGGUNAKAN DIPLOMASI
MuhyiddinYassin yang berpengalaman dengan keadaan dan kerenh pilihn raya banyak menggunakan diplomasi dan percakapannya lembut dan lunak. Berbeza dengann Dr. Zabry yang baru memegang kuasa itu; beliau kelihatant gelujuh seperti Anwar Ibrahim yang baru memegang kuasa dulu.
Saya telah berpengalaman sebagai wartawan di Negeri Perak, Semua Menteri Besar Perak ; Allahyarham Tan Sri Ghazali Jawi, Dato Shaari Shafie, Dato Haji Ahmad bin Said, Dato Haji Kamaruddin Mat Isa, Dato Sri Wan Mohamad Haji Wan Teh, Tan Sri Ramli Gnah Talib dan Dato Sri Tajol Rosli Ghazali, mereka 'bercakap ada lapiknya', bertindak tidak melanggar adat Melayu. Walaupun mereka memandang semua individu dari parti politik pembangkang adalah msuhh mereka, tetapi mereka tidak menyerang shingga hilang adat resam dan budi bahasa, kerana mereka sedar Perlembagaan Negara memberi ruang kepada mereka berjuang dalam parti – parti politik yangmembangkang Barisan Nasional..
Dr. Zambry patut sedar, bahawa para pengudin Melayu dalam kawasan Bukit Gantang, sedikit benar dari individu ahli dan penyokong UMNO dan Barisan Nasional, tetapi jumlah besar mereka terdiri dari ahli PAS, PKR dan DAP serta para penngudi tidak berparti politik dan tidak melihat UMNO dan BN sebagai parti politik yang boleh mereka 'menyangkut dagu'.
MELEMPARKAN TOHMAHAN
Saya melihat dan mendengar cara Dr.Zambry bercakap dengan melemparkan tohmahan,tuduhan dan cercaan kepada Ir. Mohamed Nizar Jamaluddin, jika Dato Seri Abdullah Ahmad badawi dan Dato Seri Najib Tun Razah melihat dan mendengar beliau bercakap, mereka pun akan rasa tidak puas hati dan tidak menyukainya juga.
Saya berpendapat, jika calon Barisan Nasional, Encik Ismail Safian kecundang dan calon PAS - Pakatan Rakyat, salah satu dari banyak sebabnya, ialah kerana Dr.Zambry bercakap banyak dan mencerca calon parti pembangkang.
Mungkin tidak ramai yang mengetahui, iaitu pada pilihan raya 2008 lalu, calon Barisan Nasional, Datok Seri Abdul Azim Mohd. Zabidi tewas di tangan calon PAS – Pakatan Rakyat,Allah yrham Roslan Shahrum dengan 18,449 - 20,015, adalah satu dari banyak sebabnya, sebilangan pengudi Melayu - tegar Islam dan ahli insitusi pondok -, yang terkilan atau rasa diketepikan setelah kerajaan tidak melayan permohonan mereka.
MEMOHON BANTUAN
Perkara ini amat diketahui oleh bekas Sepeaker Dewan Undngan negeri Perak, Dato Haji Mat Isa Ismail, kerana beliau terlibat secara langsung dalam perkara tersebut.
Sebelum pilihan raya 2008, Perdana Mentei Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi telah melawat ke kawasan Changkat Jering (dalam kawasan Bukit Gantang), oleh wakil
Yayasan Daruk Ulum (institusi pondok) telah memohon bantuan wang lebih RM2 juta(lebih dua juta ringgit) dari beliau untuk membina sekolah dan asrama atas tanah milik yayasan tersebut.
Abdullah Ahmad Badawi telah berjanji akan menimbangkan permohonan mereka itu.Tetapi setelah lama mereka menunggu,permohonan mereka tidak mendapat sebarang kejayaan. Maka wakil mereka telah meminta saya menyampaikan permohonan susulan kepada beliau. Saya telah menyampaikanp surat permohonan yang ditanda tangani oleh Pengerusi yayasan tersebu, Mat Isa Ismail, tetapi setelah Perdana Menteri mengarahan pihak bawahan,permohonan itu tidak juga timbul kejayaan.
Mungkin calon BN akan menang dalam pilihan raya 7 April ini, kerana para pengundi rasa gembira menyambut Menteri Besar Perak yang baru, Dr.zambri Abdul Kadir dan Perdana Menteri Basru,Najib Tun Razak.
Walau bagaimanapun, patut diingat oleh semua pihak, bahawa sebilangan besar pengundi Melayu di sana masih menyanjung PAS dan Ir.Mohamed Nizar Jamaluddin dan terkilan dengan tindakan Sultan Perak memberhentikan beliau.
Manakala sebilangan dari pengundi Cina dan India telah cendurung kepada PKR, DAP dan PAS.


No comments: