Sunday, March 13, 2011

SAJAK (ulangan)




ANAKKU BAKAL AYAH


Hari ini 12 Mac 2011.

Petah Wazzan Iskandar,
Anaku,
Halal bersama isterinya,
Cik FarehaAleas.

Walupun dihina jurunikah Selangor,
Namun anakku mencapai hajat,
Bergelar suami setia,
Direda Allah.

Cinta dan kasih anakanda berdua,
Akan mencatat sejarah,
Bergelar ayahanda dan bunda,
Berkat cinta kalian lahir zuriat.

Mokhtar Petah .............Putrajaya.

Nota.

HINA PENGANTIN LELAKI

DYMM Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, Ketua Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Selangor, Majlis dan Jabatan Hala Ehwal Agama Islam Selangor ' patut dan wajib' mengubah cara dan ragam para jurunikah yang melakukan amalan menghina dan menjatuhkan maruah para pengantin lelaki dalam majlis - majlis perkahwinan di seluruh negeri tersebut.
Jurunikasn menghina dan menjatuhkan maruah pengantin lelaki, telah berlaku dalam majlis perkahwinan, di Taman Cupec, Kajang, kira -- kira jam 3.40 petang semalam.
Dalam majlis pernikahan wartawan Lelaki, Petah Wazzan Iskandar Jauhari dengan Cik Fareha binti Haji Aleas, jurunikan dari Jabatan Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Selangor - daerah Kajang - telah mengina dan menjatuhkan maruah pengantin di hdapan lebih 100 orang lelaki dan perempuan yang hadir dalam majlis tersebut.
Pengantin lelaki, adalah lepasan Maahad Qiblah - Tahfiz Al Quran , Bangi, Sekolah menengah agama Maahad Nurul Anuar, Pulau Melaka, Kota Bharu, Kelantan, lepasa Kolej Islam Selangor, Bukit Mahkota, Bangi dan Kolej Kewartawan Kuala Lumpur.
Khutbah nikah dibaca oleh jurunikah dan akad nikah dilakukan oleh bapa kepada pengantin perempuan.
Pada ketika memulakan akad nikah, jurunikah mengemukan pertanyaan dengan kelakarnya, iaitu bertanya rukun nikah, sehingga pengantin lelaki gugup dan salap menjawab.
Jurun ikah membelek - belek salinan sijil kursus perkahwinan milik pengantin lelalki. Dia berkata, " Sijil betulkan, adakah awak beli sijil ni (ertinya sijil palsu).
Dia menghunjamkan pertanya - pertanyaan lagi dan berkata. Dia bertanya kepada pengangtin perempuan yang dujduk di bahagian belakang pengantin lelaki. Pengantin perempuan menjawab.
Jurunikah berkata kepada pengantin lelaki" Kalau tak ingat tanya bakal isteri awak ."
Semua yang hadir ketawa.
Kemudian jurunikah megeluarkan kata - kata di luar tugasnya pada ketika menyuruh pengantin lelaki melafazkan ta'alik.
Perbuatan jujrunikah itu amat tidka patut.
Saya telah beberapa kalia melihat jurunikah di Masjid - masjid dalam wailayah Persekutuan Kuala Lumpur, masjid Selayang, Masjin dan majlis kahwin di rumah - rumah di Gombak telah melakukan istiadat akad nikah kepada pengantin lelaki dengan penuh peraturan dan berkahlak mulia.
Maka, saya harap pihak berkenaan di Selangor memberi tarbiah kepada para jurunikah agar mengamalkan tuntutan dan aturan agama Islam, iaitu: Berdisiplin dan menjalankantugas dengan penuh akhlak, menghormati orang lain, tidak menghina dan menjatuhkan maruah pengantin. Dan jaga maruah Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor yang menjaga adat istiadat Melayu negeri tersebut.
Ikutlah cara akad nikah yang dilakukan oleh para jurunikah dalam Wailayah Persektuan Kuala Lumpur.
Menjaga maruah sesama Islam dalam majlis perkahwinan adalah salah satu amalan menjaga maruah sualtan Selangor sebagai Ketgua Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu negeri tersebut.

No comments: