Thursday, March 10, 2011

QURAN, HADIS DAN LAIN

SEPERTI ANJING

Muhammad Rasul Allah s.a.w: ... baca – umumkan – kepada mereka berita, seorag yang Kami – Allah – kurniakan kepadanya (pengetahuan mengenai) ayat – ayat Kami – kitab Allah - ,kemudian dia dia menjadikan dirinya terkeluar dari memtuhinya – ayat – ayat kitab -, lalu didiikuti oleh syaitan – orang – orang jahat dan kafir - , maka ia menjadi dari orang – orang sesat.
Dan kalau Kami - Allah – kehendaki nescaya Kami – Allah – tinggikan pangkatnya dengan - sebab mengamalkan – ayat – ayat itu. Tetapi dia cenderung kepada kepada dunia – segala kemewahan dan keburukan – dan menurut hawa nafsunya, maka bandingan dia adalah seperti anjing, jika anda menghalaunya, ia menjelirkan lidahnya termengah – mengah dan jika anda membiarkannya, ia menghulurkan lidahnya termengah – mengah. Begitulah bandingan orang – orang yang mendustakan ayat – ayat Kami – Quran dan kitab lain yang Allah telah turunkan kepada para rasul sebelumnya - , maka maklumkanlah kisah – kisah tersebut agar mereka – orang – orang yang tidak mahu mengikut petunjuk dalam Quran – berfikir.
- Al A’araaf: 175 , 176.

NOTA:
Di antara orang – orang yang disebut dalam ayat di atas, ialah seorang alim besar dan kerabat Nabi Musa alaihis salam, iaitu Qarun.
Mengikut petunjuk dalam kitab – kita Allah – segala yang mudah, seperti ibadah, tetapi petunjuk – petunjuk lain, seperti ekonomi, sosial dan politik atau kenegaraan tidak. Dia mengikut petunjuk orang – orang kafir.


HADIS

AKHLAK

Rasul Allah Muhammad s.a.w. memaklumkan: Sesaungguhnya, saya dibangun – utuskan - untuk menyempurnakan kemuliaan akhlak – budi pekerti - .
– Perawi: Al Baihaqi



---------------------------

"SAYA ORANG FELDA"

Beberapa orang dari dunia Felda di Pahang, setelah mendengar penceramah wanita dari Kuala Lumpur membelasah, memfitnah dan mengeluarkan kata - kata yang amat ditegahkan oleh Agama Islam - terhadap Dato' Seri Anwar Ibrahim seorang Islam - dalam kempen pilihan raya kecil di DUN di Pahang baru - baru ini, mereka memberitahu saya, bahawa mereka sedih dan rasa takut berdosa kerana UMNO - BN bawa perempuan celupar mulut seperti itu.
"Saya orang Felda, janganlah nak pedaya kami dengan bawa perempuan macamn tu untuk beri ucapan," kata seorang dari Felda Jengka.
"Saya orang Felda, bila saya dengar perempuan tu cakap buruk kepada pemimpin kita, saya tengok dia macam golongan isi neraka, saya langsung benci kepada UMNO," kata orang Felda dari Padang Piol.
"Saya sedih, MB Pahang bawak perempuan macam tu, dia tu belum tentu baik buruknya, kata orang tak takut dosa," kata peserta Felda Kota Gelengi.
Beberapa orang lagi memuji Anwar Ibrahim dan mengemukakan sedih kerana Najib Razak yang kuat berpegang kepada agama Islam dan adat istiadat Melayu membenarkan perempuan tersebut masuk berbohong kepada ahli - ahli Felda yang kuat berpegang kepada agama Islam dan adat istiadat Melayu.
Sesungguhnya, saya tahu, walaupun diluar brlaku perpecahaan masyarakat kerana politik yang berbeda, tetapi dalam semua Felda tidak berlaku demikin.
Harap Najib Raza beri asuhan moral atau akhlakmulia kepada orang - orang UMNO. Carilah kemenangan, tetapi jangan gunakan segala yang ditegah atau dilarang Allah.
Saya khuatir, perbuatan demikian akan dilaknat Allah. Bila dilaknat Allah:
Kalau kaya, macam Qrun.
Kalau menang dan berkuasa,
macam Fir'un.
Kalau baik, macam Abu Lahab.
Kalau dihormati orang,
macam orang jahil hormat syaitan dan hantu raya.

No comments: