Tuesday, March 1, 2011

QURAN, HADIS DANLAIN





KEBENARAN DAN KESALAHAN


Muhammad Rasul Allah pohonlah: Wahai Penguasa saya – Allah - , masukkanlah saya kedalam urusan agama saya – Islam – dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkan saya daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia; dan kurniakanlah kepada saya dari sisi anda hujjah keterangan serta kekuasaan yang menolong saya.
Muhammad s.a.w., katakan: Telah datang kebenaran – iaitu agama Islam – dan hilanglah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang
salah itu satu perkara yang tetap lenyap – tidak diterima Allah dan melaknatinya.
– Al Isra: 80, 81.


HADIS

TAAT PERINTAH

Rasul Allah Muhammad s.a.w. mengarahkan: Hendaklah kalian mendengar dan mematuhi perintah – iaitu dari orang yang memerinta - , walaupun yang diangkat untuk memerintahkan kalian seorang hamba sahaya kaum Habsyi yang rambutnya bagaikan anggur kering – kerinting menguning.
– Perawi: Anak bin Malik.

NOTA:
Sekarang, telah lebih 1431 tahun Nabi Muhammad s.a.w. telah meneluarkan nasihat seperti di atas ini, nasihat itu telah sebilangan besar rakyat Amerika Syarikat yang berkuligt putih. Pada zaman silam orang – orang kulit putih di Amerika memuduhi orang- orang kulit hitam. Mereka memperhambakan orang – orang tersebut. Sekarang mereka menerima lelaki keturunan orang kulit hitam Barak Obama menjadi presiden negara mereka.
Inilah menandakan kebesaran Allah keberakatan nasihat Nabi Muhammad sallallahu alaihi wa sallam.



---------------------------------


UNDANG - UNDANG

Berdasarkan Perlembagaan Malaysia, negara kita ada undang - undang dan negeri - negeri di dalamnya ada undang - undang. Undang - undang itu ada kuat kuasanya. Sesiapa yang melanggar undang - undang, maka dia melakukan kesalahan dan boleh diambiln tindakan gterhadapnya
Semua tanah dalam kerajaan negeri di bawah kerajaan negeri, kecuali tanah yang telah diperuntukkan kepada Kerajaan Pusat, iaitu untuk JKR, Polis, Kementerian Pelajaran dan lain. Sesiapa yang menceroboh tanah kerajaan negeri, bererti melakukan keslahan.
Tindakan merobohkan gerai, rumah dan sebagainya milik mereka atas tana kerajaana tanpa izin, boleh dilakukan. Tidak boleh dianggap zalim.
Saya mendapati sebilangan orang UMNO dan BN di di Pulauj Pinang dan negeri negeri lain yang dikuasai oleh parti - parti pembangkang, membuka mulut luas - luas dan melaung ke langit mengutuk kerajaan negeri- negeri tersebut kerana meroboh gerai, rumah dan sebagainya yang didrikan atas tanah kerajaan.
Tindakan meroboh gerai, rumah dan sebagainya itu adalah mengikut kuat kuasa undang - undang.
Mengapa sebilangan orang UMNO melakukan demikian?
Adakah mereka bertujuan untuk menjatuhkan parti - parti pembangkang dengan apa cara sekalipun, walaupun dengan cara yang salah di sisi undang - undang.
Semua rakyat Malaysia patut sedar, UMNO - BN, dan PAS, PKR dan DAP serta parti - parti politik lain sama tarafnya , iaitu sama - sama berdaftar pada Jabatan Pendataran Pertubuhan dan dilindungi oleh Perlemabagaan Malaysia.
Mungkin UMNO - BN mulia, kerana mereka menguasai Kerajaan Pusat dan beberapa negeri, tetapi jika hendak diambil kira, modal insan, perikemanusiaan, keadilan kebijasanaan, maka tuduhan yang tidak menasabah itu tidaklah elok dilakukan oleh orang UMNO atau orang parti politik lain.
UMNO - BN kuat dan serba boleh kerana mereka memerintah dan boleh menggunakan wang kerajaan untuk kepentingan negara dan rakyat. Jika parti - parti pembangkang menang dalam pilihan raya umujm akan datang dan dapat menguasai kerajaan, mungkin mereka lebih mampu dan lebih praktikal membantu negara dan rakyat umum.
Saya berpendapat, sesiapa pun tidak boleh memperbodohkan rakyat kerana bertujuan merebut kuasa. Perbuatan itu akan didatangi oleh akibat yang amat buruk.
Paganglah kuasa, tetapi jagalah: KeTuhanan dan segala perintahNya. Keadilan dan perikemanusiaan. Modal insan dan rakyat diutamakan.Ajar rakyat jadi cerdik dan bijaksana dan jangan jadikan mereka seperfti siput di belakang rumah atau katak bawah tempurung.

No comments: