Wednesday, March 9, 2011

QURAN, HADIS DAN LAIN

KUASA ALLAH

Allah menciptakan kalian, kemudian Dia – Allah – mengurniakan rezeki kepada kalian, kemudian Dia – Allah - mematikan kalian, kemudian Dia – Allah – menghidupkan semula kalian. Adakah di antara makhluk – makhluk yang kalian sekutukan dengan Allah – seperti jin, sayiatan, saka dan sebagainya - , sesiapa yang dapat membuat sesuatu dari segala yang tersebut? Maha Suci Allah dan Tertinggi keadaanNya dari sesuatu yang mereka sekutukan (denganNya)
Telah berlaku berbagai kerosakan – bala – di darat dan di laut dengan sebab apa yang dilakukan oleh tangan umat manusia; kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan – perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, agar mereka kembali (insaf dan bertaubat).
– Ar Ruum: 40, 41.



HADIS

TAWAKAL DAN REZEKI

Rasul Allah Muhammad s.a.w. memaklumkan: Andainya akalian bertawakkal kepada Allah dengan sebenar – benar tawakkal, nescaya Dia akan kurniakan kepada kalian rezeki sebagaimana Dia mengurniakan rezeki kepada burung yang pergi pada wakgtu pagi dalam keadaan perut kosong dan pulang dalam keadaan kenyang.
– Perawi: Imam Ahmad




-----------------------------------------


TANDA KECEWA DAN MENYESAL

Tun Dr Mahathir Mohamad adalah negarawan terkenal di sebahagian besar negara - negara dunia. Walaupun sepanjang masa memegang jawatan Perdana Menteri Malaysia, beliau tidak berjaya menyatu padukan orang Melayu dan umat Islam di negara ini, tetapi beliau telah berjaya membangun negara ini menjadi sebuah negara yang maju, makmur, indah dan sebilangan besar rakyat negara ini mementingkan kebenadaan.
Saya menyanjungi beliau dengan bukti, iaitu saya telah menulis tiga buah buku mengenai diri beliau. Sebuah dari buku - buk tersebut, ialah, ' Perjuangan Belum Selesai' terjual ke seluruh dunia.
Apabila beliau menghunjam Dato' Seri Anwar Ibarhim dengan tuduhan - tuduhan keji dan memecat beliau dari jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, maka, hati saya berubah - kurang yakin akan perjuangan beliau dan kemampuan beliau sebagai seorang pemimpin bangsa Melayu khasnaya dan rakyat Malaysia amnya.
Setelah Dr. Mahathir Mohamad meninggal jawatan PM Malaysia danm beliau sering membebel - tidak puas hati dan menghina Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi - beliau mengaku silap pilih - , maka saya beranggap beliau seorang pemimpin yang kecewa kerana tidak berjaya dan menyesal kerana melakukan banyak ke salahan terhadap rakayat.
Baru - baru ini beliau mengeluarkan kata - kata yang beliau menolak dirinya keturunan orang India dan mengakui yang beliau keturunan orang Melayu.
Memanglah, jika kita mengikuti Perlembagaan negara ini yang digubal dan diperakui dulu dengan persetujuan Inggeris, beliau adalah seorang Melayu, kerana ibunya, Wan Tempawan, orang Melayu. Tetapi, bila kita melihat dalam kepompong sejarah bangsa, maka, Dr Mahathir Mohamad adalah ' orang Melayu keturunan orang India'. Bapanya bernama, Mohamad dan datukny bernama , I.C. Kandar.
Kita menumpukan kepada demokrasi dan kemanusian dalam Islam, maka Dr Mahahtir Mohamad adalah seorang Melayu dan beragama Islam. Beliau diterima oleh semua orang Melayu sebagai seorang lelaki keturunan Melayu, walaupun menurut jalur beliau keturunan sebalah ibunya, iaitu tanah.
Pada masa breliau mula masuk UMNO, memkritik Tunku Abdul Rahman, di pecat dari UMNO dan kemudia masuk UMNO semula di cawangan UMNO Rawang, nama beliau ialah, Dr Mahathir Mohamad Iskandar. Setelah beliau dilantik sebagai santor, semua surat klhabar tidak memakai nama panajang tersebut, iaitu dengan membung ' Iskandar'. Iskandar itu diambil dari kata ' I.C. Kandar'.
Semua pembaca boleh menelitik dalam surat khabar lam.
Setelah Dr Mahathir Mohamad menimbulkan perkara demikian, maka, telah mendatangkan kefahaman kepada kita, bahawa beliau sekarang dalam keadaan resah, sunyi dan beliau ingin menemui orang ramai untuk meluahkan isi hatinya.
Seorang rakan saya memiliki kedudukan tinggi dan memilkik segulung ijazah Ph D telah bertanya kepada saya: Apa Dr Mahathir Mohamad mahu?
Saya menjawab: Kepuasan.

No comments: