Monday, March 21, 2011

MAKSUD AYAT QURAN




KISAH CURANG ANAK – ANAK KEPADA BAPA


Kami – Allah – menceritakan kepada anda – Muhammad s.a.w. – sebaik – baik kisah dengan jalan Kami – Allah – wahyukan kepada anda – Muhammad s.a.w. – al Quran ini, hal yang sebenarnya – berlaku – sebelum datang wahyu ini, adalah dari orang – orang yang tidak pernah menyedari akan halnya.
Tatkalan Nabi Yusuf – putera Nabi Ya’akub dan, Nabi Ishak dan cicit Nabi Ibrahim Khalilullah – berkata kepada ba-panya: Ya, ayah, sesungguhnya saya telah bermimpi melihat sebelas bintang, matahari dan bulan; “saya melihat mereka tunduk memberi hormat kepada saya.”
Bapanya berkata: “Hai anak ayah, jangan anda ceritakan mimpi anda itu kepada saudara – saudara anda – sama bapa - , kerana ayah khuatir mereka akan menjalankan sesuatu rancangan jahat terhadap anda. Sesungguhnya syaitan adalah musuh yang nyata bagi manusia.
Dan demikianlah caranya Penguasa anda – Allah - memilih anda – Yusuf untuk menjadi Nabi dan RasulNya - , danakan mengajar anda ta’bir mimpi, serta akan menyempurnakan nikmatNya kepada anda dan kepada keluarga Ya’akub sebagaimana Ia – Allah – telah menyempurnakannya kepada datuk nenek anda dahulu, Nabi Ibrahim dan Nabi Ishak. Sesungguhnya Penguasa anda – Allah – Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana.
Demi sesungguhnya – kisah – Nabi Yusuf dengan saudara – saudaranya itu mengandungi beberapa pengajaran bagi bagi orang – oran g yang bertanya – belajar – tentang hal mereka untuk mengambil i’tibar.
- Kisah tersebut – tatkala saudara –kandung Nabi Yusuf bercakap sesama mereka - : Sesungguhnya Yusuf dan adiknya – Bunyamin – Yusuf dan Bunyamin sama ibu, iaitu Rahil - lebih disayangi oleh bapa kita daripada kita, pada hal kita ini satu kumpulan – yang ramai dan berguna - , sesungguhnya, bapa kita dalam keadaan tidak adil yang nyata.
- Di antara mereka berkata - : “Bunuhlah Yusuf atau buangkan dia ke suatu tempat yang jauh supaya perhatian dan kasih sayang bapa kalian tertumpu kepada kalian semata- mata, dan agar setelah itu kalian menjadi orang – orang yang baik dan berguna.”
Salah seorang dari mereka berkata: “ Jangan kalian membunuh Yusuf, tetapi buangkan dia ke dalam perigi, supaya dia diambil oleh orang – orang musafir – yang lalu dekat perigi itu – jika kalian tetap hendak menjalankan rancangan kalian itu.”
Mereka pun – pergi menemui bapa mereka, lalu – berkata: “Wahai ayah kami, mengapa bapa tidak percayakan kami tentang Yusuf, sedangkan kami sentiasa tulus ikhlas mengambil berat terhadapnya?”
“Benarkan dia pergi bersama kami pada esok hari, supaya dia bersuka ria, makan minum dan bermain dengan bebasnya; dan sesungguhnya, kami akan menjaganya dengan sebaik – baiknya.”
Bapa mereka – Nabi Ya’akub - menjawab: “Pemergian kalian bersamanya – Yusuf – sangatlah mendukacitakan ayah, dan ayah juga bimbang dia akan dimakan oleh serigala, pada ketika kalian lalai dari mengawalnya.”
Mereka berkata: “ Kalau dia – Yusuf – di makan oleh serigala, sedang kami ramai, sesunggunya, tentulah kami menjadi orang – orang yang rugi.”
Setelah mereka pergi dengan membawanya – Yusuf – bersama dan setelah mereka berkata hendak membuang dia ke dalam perigi – mereka pun melakukan perbuatan demikian - , dan Kami – Allah – pula mengilhamkan kepadanya – Yusuf - : Sesungguhnya anda – wahai Yusuf – akan terselamat – akan memberitahu mereka tentang hal perbuatgan mereka ini, sdang mereka tidak sedar.”
Dan setelah itu –mereka membuangkan Yusuf ke dalam perigi - mereka balik mendapatkan bapa mereka pada waktu senja sambil menangis - pura – pura -.
Mereka memberitahu: “Wahai ayah kami, Sesungguhnya kami telah pergi berlumba – lumba berburu dan kami telah tinggalkan Yusuf menjaga barang – barang kami, lalu dia – Yusuf – dimakan oleh serigala; dan tentulah ayah tidak percaya kepada kata – kata kami ini, sekalipun kami ini orang – orang yang benar.”
Dan – untuk mengesahkan cerita mereka) mereka melumurkan baju Yusuf dengan ‘dammin kazib’ darah palsu. Bapa mereka berkata: “Tidak. Bahkan nafsu kalian memperelokkan kepada kalian suatu perkara – perbuatan yang tidak diterima akal - . Jika demikian, bersabarlah saya dengan sebaik – baiknnya, dan Allah jualah yang dipohon pertolonganNya, mengenai apa yang kalian katakan itu.”

Dan (pada waktu Yusuf dalam pergi) tibalah ke tempat itu serombongan - ahli perniagaan - yang sedang mengembara, lalu mereka menyuruh seorang pecari air untuk mereka – setelah pencari air itu tiba di perigi itu – dia menghulurkan tiba bertali ke dalam perigi tersebut – dan manakala dia meloihat Yusuf bergantung pada timbanya - dia melaungkan dengan kata – kata: “Hoi, sungguh menggembirakjan! Ini adalah seorang kanak – kanak lelaki.” – Setelah mengetahui hal tersebut, saudara – saudara Yusuf pun datang – dan mereka sembunyikan keadaan Yusuf yang sebenarnya – untuk dijual – sebagai barang dagangan. Dan Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan.
Dan setelah berlaku – rundingan – mereka menjual Yusuf dengan harga yang murah, iaitu beberapa dirham sahaja jumlahnya, dan mereka adalah orang – orang yang tidak menghargainya.
Dan (setelah Yusuf dijual i negeri Masir -, berkatalah orang yang membeli Yusuf – hartawan terkenal dengan gelaran Al Aziz – kepada isterinya – Zulaikha – “Berilah dia layanan yang sebaik – baiknya, moga – moga dia berguna kepada kita atau kita jadikan dia anak – anak angkat - . Dan demikianlah caranya Kami – Allah – menetapkan kedudukan Yusuf di bumi – Masir dan disayangi serta dihormati - , dan untuk Kami mengajarnya sebahagian dari ilmu ta’bir mimpi. Dan Allah Maha Kuasa melakukan semua perkara yang telah ditetapkanNya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.
– Surah Yusuf: 3 - 22.
NOTA:
Perhatikan kisah – kisah dalam ayat Quran di atas ini, iaitu,Kuasa Allah mengisahkan kejadian dan mengurniakan darjat kepada orang yang teraniaya dan menjadikan Nabi Yusof seorang yang awal sebagai juruaudit atau ketahui hal – hal perbendaharaan negeri.
Sejauh mana kejujuran anak – anak kepada bapa mereka. Betapa buruk hati saudara – saudara sebapa terhadap adik mereka kerana iri hati.
Dalam masyarakat orang Melayu sering belaku perbuatan curang terhadap bapa dan saudara kandung atau saudara sebapa ataupun seibu sebapa. Perkara itu berlaku disebabkan iri hati, tamak atau haloba, iku hawa nafsu dan sebagainya.
Jika dihayati ayat – ayat di atas ini, bagi seorang penulis atau novelis, boleh dijadikan pandujan utama untuk menulis sebuah novel yang tebalnya lebih 300 halaman.



*****


FIIKIR SETAPAK


PILIHAN RAYA UMU TELAH HAMPIR

Semua orang - orang yang bermalkan politik, tidak kira politik Islam, politik nasional, politik kapitalis dan politik sosialis, sedang ternanti - nanti dengan jantung bedebar akan pilihan raya umum akan tiba tidak lama lagi. Mereka menanti perubahan, pembaharuan dan untung rugi rakyat jelata.
Dalam keadaan ternanti - nanti, ramai orang politikik - politikus - yang berhajat, berkeinginan dan bernafsu besar untuk menjadi calon dan untuk mendapat nama besar ' wakil rakyat' dan bergelar 'Yang Berhormat'.
Saya teringat akan kata - kata Allahyarham Tun Ghafar Baba kepada saya pada tahun 1960 - an: " Kalau jadi calon UMNO, tunggul kayu, sandangkan bendera parti, UMNO atau BN, tetap menang."
Sejak tahun 1955 dan negara mencapai kemerdekaan pada 1957, kebanyakan wakil rakyat terdiri dari orang - orang berpendidikan rendah; darjah lima dan enam sekolah Melayu, guru normal Melayu, peniaga kecil Melayu dan lain.
Apabila Tun Dr Mahathir Mohamad memegang jawatan PM Malaysia dan Presiden BN, bilang orang berpelajaran tinggi besar jumlahkan dalam Dewan Rakyat - Parlimen - dan dewan - dewan negeri. Dr Mahathir Mohamad yakin; orang berpelajaran tinggi adalah paling baik ,menjadi pemimpin orang ramai.
Saya berpedapat, hanya lembu gagah tetapi bodoh sahaja yang layak menarik kereta dari kayu - kayu dan besi bodoh dan dungu.
Sekarang ramai orang politik - politikus - ingin jadi wakil rakyat.
Dalam UMNO, di tiap - tiap cawangan dan bahagian ramai yang berdebar - debar hati hendak jadi wakil rakayat. Jadi pengganti wakil rakyat yang lama. Ketepikan wakil rakyat lama ganti yang baru.
Begitu juga dalam PAS, PKR dan DAP.
Saya berpedapat siapa pun jadi wakil rakyat tidak mengapa. Parti politik mana menjadi penguasa kerajaan tidak mengapa. Siapa menjadi Perdana Menteri tidak mengapa. Siapa pun jadi Menteri Besar dan Ketua Menteri tidak mengapa. Yang penting rakyat tidak terus menerima keadaan: Sepuluh jung - tongkang besar - masuk - membawa barangan yan banhyak - anjing bercawat ekor juga. Eartinya selaung mana PM dan MB, sekaya mana orang, tetapi rakayat jelata miskin dan papa jua.

No comments: