Sunday, March 27, 2011

QURAN, HADUIS DAN LAIN





LELAKI


Lelaki ada pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana allah telah melebihkan lelaki – lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas perempuan – perempuan, juga para lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. Mereka, prempuan – perempuan yang saleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suami mereka) dan yang memelihara (kehormatan diri termasuk menutup aurat) pada ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemeliharaan Allah dan pertolonganNya.Dan perempuan – perempuan yang kalian bimbang melakukan perbuatan derhaka (hingga boleh dilakukan nusuz atau gantung tidak bertali) hendaklah kalian menasihati mereka (jika mereka berdegil) puloaukan mereka di tempat tidur, dan ( jika mereka masih degil juga) pukullah mereka(dengan pukulan ringan dengan tujuan mengajar). Kemudian, jika mereka taat kepada kalian, jangalha kalian menjacir – cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesaungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Agung.
– An Nisa: 34


HADIS

KASIH SAYANG

Perumpamaan orang – orang mukmin dalam berkasiah, sayang dan lemah lembut mereka seperti satu badan atau jasad, apabiola satu anggota badan terasa sakit, maka seluruh badan reasa sakit juga dan sama – sama berjaga malam.
– Perawi: Imam Bukhari dan Imam Muslim.


*****



BENARKAN NEGARA KITA BANYAK WANG?

Kakau saya bukan seorang penulis yang ramai orang kenal, tentulah saya tidak mengetahui perkara ini. Perkara ini melibatan negara, rakyat dan tanggungjawab para pemimpin kerajaan peringkat Petrsekutuan dan negeri - negeri, iaitu semua jabatan kerajaan tidak cukup wang untuk berbelanja pada hari - hari Perdana Menteri Najib melaungkan peruntukan wang berbeliaon ringgit banyaknya.
Semua jabatan kerajaan di bawah tiap -tiap kementerian telah kekeringan wang untuik berbelanja. Mereka terpaksa berdikit - dikit, yakni berjimat cermat untuk menjalankan tugas yang memerlukan perbelanjaan,
Kata seorang profesor Melayu: "Naji kata banyuak duri, duit kita macam daun getah musim kemarau, tetapi sebenarnya kita tidak banyak wang."
"Banyak rancangan dlam jabatan kami terpaksa di bagtalkan atau dikurangkan, tak ada wang, " kata seorang pegawai dari jabatan di bawah Kementerian Pertanian.
Semua orang UMNO, terutama wanita dan pemuda mengangkat tangan dan meluang, bahawa kerajaan bawah pimpinan UMNO dan BIN banyak wang. Kerajaan bawah pimpinan PKR tidak ada wang, hampir muflis.
Mendengar kata - kata mereka, rakyat yang mampu terpaksa membeli kamu untuk mengetahui akan kata - kata dari para wanita dan pemuda UMNO itu.
Mahu tidak mahu, kerana kita dipimpin oleh Najib Tun Razak yang telah berkali - kali laung negara kita terlalu banyuak wang, maka kita a\kur atau mengaku, walaupun anak - anak kita dalam buaian terpaksa minum air wswan yang dimasak dengan ketulan batu.
Tun Razak bersiterikan Tun Puan Rahan binti Haji Mohd. Noah. Isterinya tidxak pernah campur tangan dalam kerajaan dan berbelanja wang negara apa lagi menggunakan harta miliik negara.Maka, Tun Razak telah berjaya memakmurkan rakyat jelata.
Tetapi Najib beristerikan Rosmah Masor. Isterinya berbesa dengan ibunya, Toh Puan Rahah.
Semua rakyat yang tahu erti miskin dan derita tertanya - tanya.

No comments: