Sunday, March 20, 2011

MASUK SYURGA

Apakah kalian kira – sangka – bahawa kalian akan masuk syurga, pada hal belum tiba kepada kalian – ujian dan cubaan – seperti yang telah berlaku pada umat manusia yang terdahulu daripada kalian? Mereka telah ditimpa kepapaan, kemusnahan harta benda – dan serangan penyakit serta digoncangkan – oleh ancaman bahawa musuh - , sehingga bersanbdalah para rasul dan orang – orang yang beriman yang ada bersama mereka: Bilakah – datang – pertolongan Allah?” Ketahuilah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat - asalkan kalian bersabar, tawakal dan berpegang teguh kepada agama Allah, iaitu Islam - .
– Al Baqarah: 214


N OTA:
Setiap orang mukmin dan mnukminah jangan menyangka
akan masuk syurga dengan hanya beribadat semata,
sedangkan mereka tidak menerima ujian dsri Allah dan tidka
berani berjihat kerana menegakkan agama Allah atau berjuang
pada jalan Allah.



HADIS

BERMUKA DUA

Rasulullah Muhmmad s.a.w. memberitahu: Sesaungguh orang yang paling jahat ialah yang bermuka dua, datang kepada orang ini dengan satu muka dan datang dengan kepada orang itu dengan satu muka yang lain.
– Perawi: Abu Hurairah dan Imam Bukhari.

NOTA.
Orang bermuka dua ini sama dengan talam dua muka. Orang begini adalah dalam golongan orang munafik – tidak boleh dipercayai – dan menjadiu musuh bagi seseorang dan organisasi.
Orang demikian ramai pada masa ini, sama ada dalam organisasi politiik, agama, masyarakat dan pergaulan.



-------------------------------------------------------------------------

UMNO DAN PAS

UMNO ditubuhkan di Kampung Baru, Kuala Lumpu, pada 1946. PAS ditubuhkan oleh individu - individu dalam UMNO yang mahukan Semananjung Tanah Melayu menjadi negara Idlam, di Butterwirth - Pulau Pinang, pada 1951.
Dari Dato' Onn Jaafar sampai kepada Tunku Abdul Rahman dan Kalangan ahli UMNO percaya UMNO yang ahlinya terdiri dari orang Melayu, ialah sebuah parti Islam, kerana mereka tidak memahami Islam secara menyeluruh.
Manakala individu yang menubuhkan PAS mengetahui UMNO adalah sebuah parti politik nasionalis dan kapitalis Melayu.
UMNO tidak menolak agama Islam, kerana parti politik itu yakin dan berpegang, bahawa seorang cukup bergelar orang Islam atau muslim, dengan: dengan mengalmalkan fardu ain dan kifaya, ibadat, nikah dan cerai, mal, iaitu faraid dan sebagainya.
Mereka juga tidak faham yang Islam ada amalan politik atau siasatul Islamiyah.Mereka berpendapat seperti orang Inggersi beragama Keristian, bahawa agama Islam seperti agama Keristian tidak ada amalan politik.
Penjajah Inggerii membenarkan orang Melayu mengamalkan Islam cara demikian.
Tetapi kalangan PAS bepegang kepada ajaran Quran dan Hadis.Umat Islam mempunyai negara Islam. Mempunyai sistem politik, iaitu politik Islam dan semua sistem negara mesti mengikut Islam, kecuali sesuatu yang tidak yang tidak ada dalam maka boleh diambil - terima pakai, selagi tidak bercanggah dengan Islam.
Menilik dari dua pendapagt yang berbada inilah, maka para ulama yang faham benar akan agama Islam dan politik Islam, tetapi mereka terpaksa mengikut UMNO kerana kepentingan hidup mereka, seperti kebendaan, kedudukan dan sebagainya.
Saya berpedapat orang Melayu dan umat Islam di Malaysia tidak akan bersatu secara padu dan kukuh selagi dua parti politik , UMNO dan PAS tidak sama pendapat dantidak sama perjuangan.
Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak, Tun Hussein Onn, Tun Dr Mahathir Mohamad, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Dato' Seri Najib Tun Razak ' gagal' mengukuhkan perpaduan, selagi orang - orang Melayu tidak sekata tyentang memahami Islam dan tidak sepadang datar dalam perjuangan.
Saya bangga dengan gagasan 1 Malaysia yang diadakan oleh Naji Tun Razak. Tetapi 1 Malaysia akan menerima nasib seperti gagasan Islam Hadhari yang dibawa oleh Abdullah Ahmad Badawi juga. Ada yang menerima menyanjung dan ada yang menolak dan kutuk.
Orang - orang bukan Melayu rakyat negara ini akan bersatu dengan orang Melayu secara jujur sekiranya orang - orang Melayu dalam UMNO dan PAS bersatu di bawa Islam yang syumul dan dua buah parti politik itu sama - sama dalam sebuah negara Islam.
Anggaplah pilihan raya akan datang UMNO dan BN kalah dan tidak dapat membentuk kerajaan dan parti - parti politik dalam Pakatan Rakyat dapat membentuk kerajaan, tetapi perpaduan orang Melayu tidak akan tercapai jua dan rakyat Malaysia tidak berpaduj juga selagi Islam dan negara Islam tidak dibangun dan didaulatkan bersama oleh semua orang Melayu.
Saya yakin, jika orang Melayu menolak negara Islam, maka semua orang Melayu dan rakyat Malaysia tyidak akan mencapai perpaduan yang ikhlas. Merteka hanya ibarat rambutan jantan; 'orang berbunga awak berbunga, orang berbuah awak tidak'.

No comments: