Friday, March 4, 2011

QURAN, HADIS DAN LAIN




PETUNJUK DARI ALLAH


Dan perempuan – Zulaikha - yang Yusuf (Nabi Yusuf alaihissalam) tinggal di rumahnya, bersuangguh – sungguh memujuk Yusuf berekehendakkan dirinya dan perempuan itu menututp semua pintu dan berkata: ”Mari kemari, aku bersedia untuk anda”. Yusuf menjawab: Saya berildung kepada Allah (dari perbuagtan yang keji itu); sesungguhnya Allah telah memelihara saya dengan sebaik – baiknya, sesaungguhnya orang – orangd yang zalim tidak akan berjaya.
Dan sesaungguhnya perempuan – Zulaikha – telah berkenan – berahi - kepaanya dan Yusuf beringinan juga kepadanya, kalaulah (Yusuf) tidak menyedari kenyataan Allah – tentang keji perbuatan zina - , demikianlah (takdir Kami) untuk menjauhkan dari Yusuf perkara – eprakara yang tidak baik,keranasesaungguhnya, dia (Yusuf) dari hamba – hamba Kami yang dibersihkan dari segala dosa.
– Yusuf: 24,24.


HADIS

PENCURIAN

Nabi Muhammad s.a.w. memaklumkan: Sesiapa yange kami (Junjungan atau ketua negara Islam) lantik untuk (memegang) sesuatu tugas – pegawai, wakil rakyat, menteri dan lain -, kemudian kami berikan dia gaji – dan lain – lain bayaran - , maka, apa yang dia ambil selapas – selain - dari itu – wang – pemerintah dan wang sogokan dari orang yang meminta tolong kepadanya - , maka dia – melakukan – pencurian.
– Perawi: Abu Daud dan Ibnu Majah.


----------------------------



KEJATUHAN PEMIMPIN NEGARA

Sejak zaman berzaman parapemimpin negara jatuh tersungkur kerana dijatuhkan oleh rakyat jelata. Baru - baru ini, Presiden Masir, Husni Mubarak dibenci rakyat jelata dan dia terpaksa melepaskan kekuasaan di tangannya. Dia jatuh dalam kebencian rakyat jelata.
Mengapa jadi demikian? Mesir negara makmur. Rakyat lebih ramai berpengetahuan Islam atau pengetahuan sekuler barat. Sedikit yang tidak berpelajaran. Tetapi Husni Mubarak dibenci dan dipaksa turun?
Saya melihat para pemimpin yang menerima tentangan dan dibenci rakyat sedemikian rupa kerana beberapa sebab yang mereka lakukan. Di antaranya:
1 - Mementingkan diri sendiri, isteri dan anak bernak.
2 - Janji banyak tetapi tunainya sendikit.
3 - Boros wang negara, ia itu mengunakan wang negara kepada perkara - perkara yang merugikan. seperti:
a. Belanja kempen - kempen untuk memenang dan memasyhurkan
diri pemimpin.
b. Sering melawat ke luar negara walaupun perkara - perkara kecil yang boleh dilakukan oleh para duta.
Maka, saya beharap negara - negara yang belum jatuh pemimpinnya, moga - moga dihidayatkan oleh Allah agar tidak melakukan salah satu atau semua yang di atas.
Sesungguhnya pada masa pemimpin baru naik, semua rakyat sayangkan pemimpin. Tetapi setelah pemimpin itu lama memimpin, maka, dia menyeleweng, maka rakyat umum membencinya. Kebencian rakyat akan menyebabkan pemimpin jatut tersungkur.

No comments: