Sunday, September 13, 2009

QURAN, HADIS DAN LAIN

MANUSIA

Dia (Allah) yang menciptakan manusia dari air, lalu diadakan pertalian darah (perasaan cinta antara lelaki dengan perempuan) dan hubungan (seks) perkahwinan, dan Tuhan anda itu Maha Kuasa. (Al Furqan: 54)

HADIS

MACAM KERA DAN BABI

Rasulullah Muhammad s.a.w. ditany tentang kera dan babi: ”Apakah dari keturunan orang Yahudi?” Jawab Junjungan: ”Sesungguh Allah sama sekali tidk mengutuk sesuatu kaum dengan mengubah rupa mereka lalu mereka mempunyai keturunan sebelum mereka dibinasakan, tetapi hal ini adalah ciptaan yang telah diciptakan, iaitu setelah Allah mengharuskan perubahan wajah atasa orang – orang Yahudi, Dia menjadikan mereka seperti mereka (babi).

- Perawi: Imam Ahmad

PETUA

TANGGUNGJAWAB

Jika anda dipertanggungjawabkan atas sesauatu perkara, pekerjaan, masyarakat, rakyat dan negara, tunakanlah kewajiban itu dengan jujur dan sebaik mungkin, jika sebaliknya, hasil (gaji) yang anda terima itu adalah haram dan anda sentiasa dalam kutukan Allah. Akibatnya,kerja anda tidak berjaya, nama anda mendapat malu dan keluarga anda menjadi keluarga terkutuk.

TAHUKAH?

MENGUTUK NEGARA KITA

Kerana fahaman politik atau sentimen orang bodoh; orang – orang Cina dan India yang tinggal di negara ini sering mengutuk negara kita dan memuji negara asal datuk nenek mereka, tetapi jika mereka dihantar pulang ke negara dsatuk nenek masing – masing, maka di sana tentulah tidak ada tempat untuk mereka dan mereka tidak tahu meneruskan kehidupan di sana.

No comments: