Friday, September 25, 2009

KAMBING DAN TUAN



Kanbing: Kelihatan manja. Hormati tuannya. Harapannya, akan terus bersahabat dengan tuannya hingga ke akhir hayatnya. Bek 1: Tuanku mulia. Bek 2: Aku setia. Bek 3: Aku tak tahu hati dia.
Tuan kambing: "Aku beri kamu makan. Makalah rumput, kulit pisang hatta seluar dalam aku. Bila kamu dah besar dan banyak daging, aku sembelih atau aku jual. Duit aku gunakan untuk mebeli pakaianku dan seluar dalam yang kaumakan."
Demikian yang kita dapat melihat dalam masyarakat asobiah (kebangsaan yang menganut kapitalisme). Kejujuran seseorang kepada seseorang selagi orang itu menolonhgnya atau dari orang itu ada faedah untuk seseorang.
Dalam masyarakat asobiah, manusia memperlatkan manusia, kerana had dan perenggag bagi menyekat perbuatan itu tidak ada seperti dalam agama Islam.
Sejak zaman berzaman hingga paa hari ini, kita dapat melihat dihapan kita; ada orang bersahabat tidak sampai ke huujun dan bermusuh juga tidak sepanjang jalan.

* Layari blog: Edit-Thinker / www.mokhtarpetah.ws

No comments: