Sunday, May 30, 2010

PERISTIWA DAN KITA

Mokhtar Petah

-----kita sama - sama fikir ----


SEBAB CALON BN KALAH

Salah maklumat adalah antara punca kekalahan calon BN di Sibu, kata exco kerajaan negeri Kelantan, Datuk Husam Musa.

"Bayangkan, sebulan sebelum dinamakan sebagai calon BN di Sibu, Robert Lau telah datang ke Kota Bharu dengan membawa banyak Meggie Mee kerana bimbang tidak ada makanan di sini," kata Husam dalam majlis ceramah perdana di Padang Perdana malam tadi.

Bagi beliau, apa yang dilakukan oleh calon BN ini adalah kedangkalan beliau tentang maklumat.

Husam berkata, Robert Lau datang ke Kota Bharu untuk memimpin pasukan Squash Sarawak bagi menyertai kejohanan squash di Kota Bharu.

"Sesampai beliau di lapangan terbang Kota Bharu, beliau telah dijemput oleh rakannya seorang Cina dari Sibu yang membuat projek hartanah di sini.

"Beliau telah dibawa makan ke merata tempat di sini dan beliau tentu sangat terkejut dengan apa yang beliau lalui di sini. Sebulan selepas itu, bayangkan beliau menjadi calon BN dalam keadaan beliau tertinggal banyak maklumat dan terkejut dengan maklumat sebenar," cerita Husam.(Harakah)

KDN TIDAK HALANG

Kementerian Dalam Negeri (KDN) tiada sebab untuk menghalang perhimpunan pelancaran Gerakan Anti-Samy Vellu (GAS) yang berlangsung hari ini.
Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, kementerian menasihatkan semua pihak yang terlibat dalam perhimpunan itu supaya bertanggungjawab terhadap apa dilakukan mereka.
“Tiada sebab untuk kementerian menghalang mereka asalkan mereka tidak mengganggu pelbagai urusan termasuk kegiatan perniagaan.
“Namun begitu, pemantauan akan dilakukan bagi memastikan tiada sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku,” katanya.
Kelmarin, Ketua Gerakan GAS, V Mugilan mengubah lokasi perasmian dari Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) ke Pusat Konvensyen dan Pameran Mines kerana masalah tertentu.
GAS yang ditubuhkan bekas Timbalan Ketua Pemuda MIC itu menuntut agar Presidennya, Datuk Seri Samy Vellu, meletak jawatan serta-merta kerana pemimpin veteran itu dilihat sudah 31 tahun menerajui MIC.
Mengenai permohonan maaf anggota Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) MIC, S Vell Paari berikutan kenyataannya menuduh UMNO melakukan ‘pembunuhan politik’ dalam parti MIC, Hishammuddin berkata, ia adalah satu langkah yang bijak.
Menurutnya, tindakan yang membuat kenyataan itu menjadi pengajaran kepada semua pemimpin Barisan Nasional (BN) supaya tidak membuat sebarang kenyataan tanpa melakukan siasatan.
“Tindakan ini akan menjadi pengajaran kepada pemimpin BN yang berdepan dengan pelbagai cabaran politik semasa,” katanya.(Sinar Harian)

PKR DI BASERAH

Parti Keadilkan Rakyat (PKR) sedang mengembangkan pengaruhnya dalam kafwasan Baserah, Pahang, kerana dikatakan keadaan UMNO di sana kian lemah disebabkan Kerajaan Pahang tidak berapa prihati kepada penduduk - penduduk di sana.

Di samping PKR, PAS juga seang mengembangkan pengaruhnya dalam kawasan Balok hingga ke sempadan Negeri Terengganu.

1 MALAYSIA

Kementerian Pelajaran Malaysia akan melaksanakan gagasan 1 Malaysia di semua sekolah di seluruh Malaysia dengan tujuan agar para pelajar menghargai perpaduan kementerian tersebut akan melaksanakan sistem sekolah satu aliran sahaja, iaitu sekolah kebanbgsaan dan tidak ada sekolah jenis kebangsaan.

Rancangan ini bergantung kepada Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Raz ak dan kabinet.

NAKANAN SEGERA

Seorang tukang urus di Kuala Lumpur berkata, beliau mendapat ramai pemuda yang meminta rawatan lemah tenaga batik kepadanya, disebabkan mereka banyak memakan makanan segera.


No comments: