Friday, May 28, 2010

PERISTIWA DAN KITA

Mokhtar Petah

-----kita sama - sama fikir ----


BERSATU PADU
Khutbah Jumaat di masjid - masjid seluruh wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, pada hari ini menyeru umat Islam bersatu padu dan berbaik sangka dengan semua rakyat Malaysia, tetapi mereka mesti menjaga nilai - nilai Islam agar mereka tidak dimurkai Allah.

ADAKAN SEKATAN
Kalangan umat Islam di negara ini meminta kerajaan pimpinan Dato' Seri Najib tun Razak mengkaji dan mengadakan tegahan dalam perlembagaan terhadap amalan ideologi politik di negara ini.
Mereka mahu ideologi komunis - komunisme dabn ideologi yang hampir dengan komunisme, iaitu sosialisme dan athesme diharapan digunakan oleh parti - parti politik di negara ini.

RASUAH
Pengerusi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah - SPRM, Tun Abdul Hamid Mohamad berkata, bahawa rasuah tidak akan berlaku jika kaki tangan kerajaan menolak rasuah dan para peniaga dan orang ramai tidak memberi rasuah kepada kaki tangan kerajaan yang meminta rasuah.

BUKAN UNDANG - UNDANG ISLAM
Para ilmuan Islam menasihatkan Kerajaan Negeri Selangor menilai semula undang - undang keluarga Islam di negeri itu yang diguna pakai sekarang, tidak wujud dalam Islam.
Antara undang - undangb itu, setiap suami hendak berpoligami diwajnibkan memingta kebenaran isteri pertama dan perkahwinan tanpoa kebenaran Jabatan Agama Islam negeri itu dikira salah.
Salah seorang mangsa dari undang - undanbg itu, menurut mereka, ialah ahli Dewan Rakyat Kinabatangan, Bong Moktar yang dihukum penjara baru - baru ini kerana berkahwibn dengan gadis artis.

MOHON MAAF
Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Dr Awang Adek Hussin, diminta memohon maaf pada rakyat di negara ini khususnya umat Islam kerana telah menyinggung perasaan mereka dengan meluluskan lesen judi.

40 INDIVIDU JUTAWAN
thumbnail

MASJID

Para penduduk Islam presint 8 Putrajaya, menuntut janji ahli Dewan Rakyat, Dato Tengku Mansor agar membina sebuah masjid kecil atas tapak yang tersedia dalam kawasan tersebut.

Mereka meberitahu, telah dua kali piliahan raya umum, Tengku Mansor telah berjanji, kerajaan akan membina sebuah masjid untuk kira – kira memuat 600 jemaah di kawasan tersebut, tetapi hingga kini, janji piloihan raya itu tidak ditunakkan.

Mereka meminta Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Jamil Khir, agar memberi perhatian ke atah membina masjid tersebut.

Difahamkan, projek masjid itu di bawah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia – JAKIM.

No comments: