Monday, November 30, 2009

QURAN, HADIS DAN LAIN



JANGAN MENURUT ORANG KAFIR



Dan sampaikanlah (oleh Muhammad s.,a.w.) berita yang menggembirakan kepada mereka yang beriman, bahawa sesungguhnya mereka akan beroleh limpah kurnia yang besar dari Allah.

Dan jangan anda menurut kehendak orang – orang kafir dan orang – orang munafik, dan jangan anda hiraukan ancaman dan celaan mereka serta berserahlah kepada Allah (memelihara keselamatan anda); dan cukuplah Allah menjadi pelindung. Al Ahzab:47,48.



HADIS


MELEBIHKAN DIRI

Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam bersabda: ”Rosak binasalah orang – orang yang suka melebih – lebihkan dari kadar kemampuan diri mereka sendiri.”

Perawi: Ibnu Mas’ud



PETUA


ZUHUD DAN QANA’AH


Tidak semua orang yang berpengetahuan Islam itu warak. Tidak semestinya orang yang warak itu banyak pengetahuan Islam. Warak itu permulaan kehidupan zuhud (tidak mementintingakn keduniaan sebaliknya mementingkan Allah dan hari akhirat) sebagai mana qana’ah , iaitu menuju kepada kehidupan yang diredai oleh Allah.



TAHUKAH


PEMIMPIN


Siapa juga menjadi pemimpin – presiden atau perdana menteri – sesebuah negara di dunia ini tetap ada musuhnya sendiri dalam parti politiknya yang berkeadaan ’musuh dalam selimut’ atau ’duri dalam daging’ dan mushuh diluar partinya yang berusaha menjatuhkannya dari keduddukannya.

No comments: