Friday, November 13, 2009

QURAN, HADIS DAN LAIN


KALAM ALLAH

Jika semue pohon kayu yang ada di bumi ini dijdikan pena, dan (air) laut dijadikan tinta, di tambah lagi setelah kemudiannya dengan tujuk laut, beluam habis kalam Allah - rahmat dan nikmat - (yang akan ditulis); Sesungguhnya Allah itu Maha Kuasa dan Maha Bihjaksana. - Luqman:27


HADIS


BELAS KASIHAN

Rasul Allah Muhammad s.a.w. bersabda: Seseorang yang tidak ada perasaan belas kasihan kepada orang yang menderita (kerana papa, mala petaka dan sebagainya), maka dia tidak dikasihi oleh Allah (di dunia dan akhirat).
Perawi: Ahmad dari Jarir


PETUA

QURAN

Sebagai seorang yang beragama Islam dan kuat iman kepada Allah, maka, kemana - mana sahaja anda pergi - mengembara dan sebagainya - bawalah Quran kecil dan sentiasa membaca Quran itu pada waktu lapang, insya Allah anda akan ditunjuk Allah jalan yang benar, ditambah pengetahuan dan dimurahkan rezeki.


TAHUKAH?

ZAKAT

Jika pokok - pokok padi dan buah - buahnya dalam sawah binasa atau ladang di makan tikus, cenangau, terbakar. dilanda banjir dan sebagainyha, adalah pembalasan dari Allah, kerana petani yang menanam pokok padi itu tidak pernah menunaikan zakat.
Begitu juga, mana - mana rumah dimasuki poencuri dan harta dan wang di dalamnya dicuri, tentulah harta dan wang dalam rumah itu dari hasil yang haram, seperti rasuah, judi, tipu, harta anak yatim, zina atau pelac uran dan sebagainya.




No comments: