Monday, November 23, 2009

QURAN, HADIS DAN LAIN


MELIHAT ZAT ALLAH

Untuk mereka yang berusaha menjadikan amalan masing – masing baik dikurniakan segala kebaikan serta satu tambahan yang mulia (dapat melihat zat Allah di syurga); dan air muka mereka pula berseri – seri) tidak diliputi oleh sebarang kesedihan dan kehinaan. Mereka itulah penghuni syurga yang di dalamnya. – Surah Yuhus: 26.


HADIS


DUNIA PENJARA

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: Dunia ini adalah oenjara bagi orang mukmin – jika dibandingkan dengan nikmat Allah yang disediakan di syurga – dan syurga bagi orang kafir – jika dibandinhgkan pedihnya azab mereka di neraka.”

Perawi: Imam Muslim.


PETUA

ORANG FAKIR

Apabila anda bertemu dengan seorang fakir, janganlah memulakan dengan membincangkan ilmu pengetahuan, tetapi mulakanlah dengan sikap anda yang lemah lembut, kerana ilmu dengan pengetahuan menjadikan dia liar, sedangkan sikap anda yang lemah lembut itu menjadikan dia jinak (menghormati anda).Junaidi Al Baghdadi, ahli Sufi.


TAHUKAH?

ULAMA

Seseorang ulama yang menggunakan ilmu pengetahuan untuk tujuan ibadatnya semata – semata dan mengembankan ilmu poengetahuan itu untuk orang ramai, maka dia samalah sengan saudagar tamak yang menyimpah makanan agar tidak dimakan oleh orang - orang fakir




No comments: