Wednesday, November 25, 2009

QURAN, HADIS DAN LAIN


PERANG

Hai orang- orang yang beriman, perangilah orang – orang kafir musyrik (menyembah berhala dan membanyakkan Allah) yang berdekatan dengan kalian(memusuhi orang Islam); dan biarlah mereka rasa tindakan kekerasan (serta ketabahan hati) yang ada kepada kalian, dan ketahuilah, sesungguhnya Allah bersama orang – orang yang bertaqwa. – At Taubah: 123.


HADIS

MENUTUP PINTU

Rasul Allah Muhammad s.a.w. besabda:Tiada seorang imam atau penguasa pun yang menutup pintunya terhadap orang- orang yang bekepentingan, orang fakir dan miskin, melaikan Allah akan menutup pintu – pintu (rezeki dari) langit terhap kefakira, keperluan dan kemiskinannya.

Perawi: Ahmad dan Tamizi.


PETUA

PUTU ASA

Setiap orang yang beragama Islam dan beriman kepada Allah, jika diduga oleh Allah dengan penderitaan, jangan berputus asa, memintalah kepada-Nya dan berusaha terus, kerana penderitaan itu ada hikmahnya; selepas penderitaan tersebut Allah akan murahkan rezeki - Nya.


TAHUKAH

JIRAN

Jika anda tinggal jauh dari saudara seibu sebapa dan kaum keraba, jiran anda yang miskin atau hodoh, tidak sebangsa dan tidak seagama dengan anda, adalah lebih baik daripada saudara seibu sebapa dan kaum kerabat anda.


No comments: