Wednesday, November 18, 2009

QURAN, HADIS DAN LAIN



TEGAHAN KAHWIN LAGI

Tidak halal bagi anda berkahwin dengan perempuan – perempuan lain setelah (isteri – isteri anda yang ada) itu, dan anda juga tidak boleh menggantikan mereka dengan isteri – isteri yang baharu sekalipun anda tertarik hati kepada kecantikan mereka, kecuali hamba – hamba perempuan yang ada miliki. Dan ingatlah Allah senentiasa memerahikan tiap – tiap suatu. Al Ahzab: 52.

Nota: Manurut Asbabun nuzul Quran (sebab - sebab turun ayat Quran); Allah melarang Nabi Muhammad s.a.w. berkahwin lagi, setelah semua isteri junjungan mengaku atau berbia’ah akan ta’at setia kepada Junjungan, taatkan Allah dan tidak mahukan kemewahan dunian, seperti ayat Quran Al Ahzab: 28, yang disiarkan semalam.



HADIS


TIGA PERKARA PENTING


Ralu Allah, Muhammad s.a.w. memaklumkan: Lepaskan saudara – saudara kalian yang tertawan (oleh musuh kafir), berilah makanan kepada kaum yang kelaparan (tidak kira bangsa dan agama mereka) dan ziarihilah rakan anda yang sakit.

Perawi: Imam Bukhari.



PETUA


SAYANG


Jika anda hendakkan isteri anda sayangkan anda, maka, anda hendaklah mempunyai amalan – amalan ini: Taatkan Allah, jadikan diri anda lelakai sejati (berfikiran kreati, berani, percayakan diri sendiri dan bertanggungjawab), sayangkan isteri (beri dia pelajaran agama Islam yang mendalam), jujur (jikan anda hendak berkahwin lagi sebaik- baiknya beritahu kepada isteri anda, dia tidak akan menegah, kerana dia memiliki ilmu Islam yang mendalam) dan setiap malam, tidur memeluk isteri.



TAHUKAH?


AIR WANGI


Kebanyakan pertempuan (isteri) di kawasan pedalam di Benua Afrika, menggunakan air wangi yang dibua dari: Peluh, terutama peluh ketiak suami, dibaurkan dengan sedikit air asam limau bujur. Bau itu menghairahkan mereka.

Nota: Air wangi untuk lelaki tidak diperbuat dari bunga – bungaan, tetapi diperbuat dari kayu, kulit kayu, kulit haiwan dan jebat haiwan.

No comments: