Thursday, June 25, 2009

QURAN

KATAK

Maka Kami kirimkan kepada mereka (yang menyengutukan Allah) banjir, belalang (yang memakan tanaman), kutu, katak dan darah, menjadi keterangan yang jelas, tetapi mereka masih menyombong diri dan mereka adalah kaum yang bersalah - Al A'raaf:133.


HADIS

BERBELANJA

Muhammad rasulullah s.a.w. te;lah bersabda: Allah terah berfirman: Berbelanjalah (pada jalan kebajikan) nescaya Allah akan mengurnia (menambah) kan belanja bagi anda.
- Perawi: Muntafaq 'Alaih.

PETUA

DOSA

Ingatlah, Allah membayar tunai dosa para petani yang tidak membayar zakat tanaman, iaitu dengan mengirimkan tikus, belalang yang memakan tanaman, cenangau dan sebagainya.


*** ***


TAHUKAH?


TAKBUR

Lelaki dan perempuan yang berpegangi menunjuk - nunjuk barang kemas (dengan memakai banyak pada anggota - anggotanya), menunjukkan dia orang yang jahil dan menentang hukum Allah yang melarfang hambanya ria dan takbur.

UNDAN - UNDANG

Kebanyakan manusia menjadi bodoh kerana mencipta undang dan menjadikan undang - uhjdang mengongkong diri mereka, tetapi mereka tiak mahu mengguna - pakai undang ciptaan Allah yang memberi9 kehbaikan kepada mereka.

LEMAK BABI

Terdapat dari banyakbahan perdolekan wanita yang mahal harganya dan diimport dari negara barat, adalah dicampur dengan b ahan dari lemak babi, lemah haiwan dan janin manusia.


SERBOK KOPI

Serbok kopi yang paling sedap ialah pada waktu biji - biji kopi itu digoreng, di campurkan dengan gula dan mentega atau lemak haiwan, terutama lemah babi. Oleh kerana lemak babi murah harganya, terdapat sebilangan pengusaha sebuk kopi pada thaun 1970- an mencampurkan lemak babi dalam kopi mereka.


No comments: