Thursday, June 25, 2009

QURAN



SEMBAHYANG


Maka dirikan sembahyangm sesungguhnya senbahyang itu adalah kewajiban yang ditentukan waktunya atas orang - orang yang beriman - An Nisa:103



HADIS

SEDEKAH

Sedekah (zakat) tudak halal bagi oranbg kiaya (menerimanya), kecuali lima perigkat orang: Amil yang menjalankan kerja memungut zakat, orang yang membeli zakat dengan hartanya, orang yang berhutang, orang yang berperang pada jalan Allah dan orang miskin yang bersedekah dengannya kemudian menghadiankan kepada orang kaya.
- Perawi: Ibnu Majah

PETUA

Jika anda mencari rezeki Allah, kemudian anda ditipu oleh orang - orang yang telah meminta anda membantunya dengan janji dia akan membayar sekian - sekian banyak, maka tak usahlah anda rasa marah kepadanya dan terasa hampa, kerana perkara itu ditentukan oleh Allah. Lebih bagi anda bersyukur kepada Allah.


*** ***


TAHUKAH?


PEREMPUAN

Perempuan yang gemar memakai kasut tumit tinggi (terlalu tinggi), selain dari sarapnya akan mengalami masalah, dia akan mengalami lemah tenaga batin.

HARIMAU

Harimau dalam rimba taku kepada manusia yang beragama Islam, kerana ternampak olehnya pada dahi manusia itu cahaya iman kepada Allah atau nama Allah. Oleh itu, kalau tertembung harimau dalam rimba ,anda jangan lari dan membelaknginya, tetapi menghadapinya, nescaya ia lari dari anda.

QURAN

Orang Islam yang tidak mahu membaca Quran, berarti dia mengingkari Allah dan Allah tidak menyukainya, sebaliknya, orang yang sering membaca Quran, syaitan takut kepadanya dan Allah sukakannya.

ORANG ARAB

Kebanyakan orang Arab yang datang ke Tanah Melayu tidak suka makan belaca, tetapi mereka paling gemar makan laksa, kerana mereka tidak mengetahu yang laksa ada mengandungi belacan.

GADIS

Ramai gadis lepasa universiti tidak berkahwin hingga berusia lanjut, di sebabkan mereka terlalu memilih lelaki, terlalu ego atau menjadi egoistik dan tidak ada perasaan untuk menjadi ibu.



No comments: