Monday, June 22, 2009

QURAN



ALLAH TIDAK TANGGUH AJAL

Sesungguhnya Kami telah mengutus Nuh (Nabi Nuh alaihissalam) kepada kaumnya - dengan memerintahkan -, berilah peringatan kepada kaum anda sebelum datang kepada mereka azab yang pedih. Nuh bersabda: "Hai kaum saya, sesungguhnya saya adalah pemberi peringatan yang menjelaskan kepada kalian. Iaitu hendaklah kalian menyembah Allah dan kalian bertakwa kepada - Nya. Nescaya Allah menggampunkan sebahagian dari dosa - dosa kalian dan menangguhkan sampai kepada waktu (mati) yang ditentukan. Sesungguhnya ketetapan Allah, apabila telah tiba kepada waktu (mati) yang ditentukan tidak dapat ditangguhkan, jika kalian mengetahui. - Nuh: 1 - 4.


HADIS


MEWARISI HARTA

Orang kafir (Yahudi, Kristian, Majusi, Hindu (termasuk Budha), agama - agama lain dari Islam terrmasuk penganut komunisme, sosialisme dan atheisme) tidak boleh mewarisi (harta) orang Islam dan orang Islam tidak boleh mewarisi harta orang kafir.
- Perawi: Imam Ahmad, Ad Darutni
dan Al Hakim serta Imam Bukhari,
Imam Muslim dan At Tirmizi.



PETUA

Jangan mengajar anak kecil mencium tangan selain dari tangan ibu, bapa, datok, nenek dan guru tertentu sahaja (guru mengjar Quran dan mualim). Perbuatan mencium tangan orang lain dari yang disebtukan itu, mengakibatkan anak itu apabila telah remaja dan dewasa akan menjadi manusia yang rendah diri atau tidak yakin diri.



*** ***


MANUSIA

Selagi manusia mempunyai kemahuan; bila lapar hendakkan kenyang, bila kenyang hendakkan senang dan bila senang hendakakan menang, maka sampai bila pun dia menjadi orang yang hasad atau dengki, tamak dan tidak takut mengamalkan rasuah.


WAKIL RAKYAT

Ada tiga jenis wakil rakyat dalam masyarakan orang Malaysia, iaitu: 1 - Berkhidmnat dengan jujur dan tidak mengejar kesenangan, 2 - Bekerja kerana takutkan orang atasan dan takut tidak akan mendapat mata undi lagi, 3 - Bekerja pura - pura dan menunjuk - nunjuk sebagai seorang pejuang sejati atau pembela rakyat, kedudukan, kemewahan dan sebagainya kepada para warga dalam kawasannya. Dia masuk ke kampung menggunakan kereta mewah, pakai simbul wakil rakyat di hadapan kepala kereta, berpakaian mahal dan isterinya memakai banyak perhiasan seperti emas dan permata.

AIR

Di negara kita ini hampir semua air paip bercampur karat dan kotoran, maka jika anda menggunakan air untuk kereta anda, gunakanlah air bertapis atau air galian, kerana air paip tidak bertapis mengakibatkan tanggki air kereta anda berkara dan cepat bocor.

BUNGA MANGGA

Bunga mangga (mempelam) yang digunakan dalam majlis - majlis pada masa ini, adalah mengikut amalan raja - raja beragama Hindu di India pada zaman silam. Pada zaman itu raja - raja menggunakan ramai anak gadis bertelanjang dan masing - masing menjulang bunga mangga hidup untuk mengiringi raja - raja berangkat mandi dalam sungai.

No comments: